Proefschrift: Gelijke percepties erg belangrijk in afnemer-leveranciersrelaties
Bedrijven die samenwerken in een afnemer-leveranciersrelatie kunnen sterk van perceptie verschillen over deze relatie en de context waarin wordt samengewerkt. Deze perceptieverschillen belemmeren de communicatie tussen partijen, resulterend in een lagere performance, minder vertrouwen en meer conflicten. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Marian Oosterhuis. Oosterhuis benadrukt in haar proefschrift het belang van gelijke percepties in afnemer-leveranciersrelaties.
Psychologisch onderzoek laat zien dat mensen beter samenwerken wanneer zij een vergelijkbaar beeld hebben van hetgeen er plaatsvindt in de relatie. Gelijke percepties zorgen er niet alleen voor dat mensen in staat zijn hun werk beter te coördineren, maar ook om efficiënter tot beslissingen te komen. Hoewel samenwerking een belangrijk onderwerp is binnen het onderzoeksveld van afnemer-leveranciersrelaties, heeft het idee dat partijen gelijke percepties moeten hebben om goed te kunnen samenwerken nauwelijks aandacht gekregen. De meeste studies in dit veld hebben óf de percepties van afnemers onderzocht, óf de percepties van leveranciers. Oosterhuis veronderstelt dat juist de combinatie van beide percepties veel van het succes (en falen) in afnemer-leveranciersrelaties kan verklaren.
Zij onderzocht daarvoor een belangrijk aspect van samenwerking, namelijk communicatie. Analyses van onderzoeksgegevens laten zien dat de percepties van leveranciers en afnemers structureel kunnen verschillen. Zoals verwacht belemmeren deze perceptieverschillen de effectiviteit van communicatie in afnemer-leveranciersrelaties, resulterend in lagere performance, minder vertrouwen en meer conflicten.
Curriculum vitae
Marian Oosterhuis (Delfzijl, 1979) studeerde bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek bij onderzoeksschool SOM van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Ze promoveert op 9 april (16.15 uur) bij prof.dr. H.B.M. Molleman. De titel van het proefschrift is: Communication in buyer-supplier relationships: the value of shared perceptions.
Laatst gewijzigd: | 25 oktober 2019 10:48 |
Meer nieuws
-
23 juni 2025
‘Onderwijs staat centraal in mijn loopbaan’ - hoe het Erkennen & Waarderen-programma ruimte geeft aan onderwijstalent
Voor Evelien Croonen, Universitair Docent aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, betekent het landelijke programma Erkennen & Waarderen een belangrijke verschuiving. Niet alleen onderzoek telt mee voor een loopbaanstap, ook onderwijskwaliteit...
-
20 mei 2025
Van oesterzwam tot overall
Een shirt van schimmels - of preciezer gezegd van mycelium textiel. Het zou een goede stap kunnen zijn richting een duurzamere mode-industrie. Tenminste: als het materiaal zó ontwikkeld kan worden dat het goed bruikbaar is voor kleding én...
-
08 mei 2025
6 miljoen euro voor grootschalig noordelijk project voor duurzame gezondheidszorg: Care2Change
Care2Change. Een groot consortium met zo'n beetje alle noordelijke ziekenhuizen, lokale overheden, kennisinstellingen zoals de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool en een aantal zorgbedrijven gaat samenwerken in een project over duurzame...