Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Dubbellezing Sterken en Inklaar: Wat merkt de student van de kredietcrisis?

20 november 2008
Lezing Sterken / Inklaar

De kredietcrisis houdt de wereld in zijn greep en heeft nog het nodige voor ons in petto. Hoe heeft het zover kunnen komen, wat staat ons nog te wachten en heeft deze crisis ook gevolgen voor de Nederlandse student?

In een dubbellezing van Studium Generale gaat prof.dr. Elmer Sterken, hoogleraar economie en decaan van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG, in op de oorzaken en gevolgen van de financiële crisis. Dr. Robert Inklaar, universitair docent International Economics and Business aan de RUG, vertelt wat  jongeren en studenten zullen merken van de crisis.

Beide sprekers geven antwoord op de vijf meest gestelde vragen van Groningse studenten over de kredietcrisis.

Het begon allemaal in Amerika met een crisis op de financiële markten in de zomer van 2007. Had dat toen nog geen gevolgen voor Nederland, nu is dat anders. Wereldwijd worden de gevolgen duidelijk. Zakenbanken vallen als herfstblaadjes van de bomen, verhogen hun rentes en durven elkaar nauwelijks meer geld uit te lenen. Centrale banken en regeringen grijpen in met kapitaalinjecties van miljarden om de geldmarkt te stabiliseren. Alle beurzen staan in het rood. Depressies veroorzaken internationale stormen.

Ook de burgers beginnen de gevolgen direct te merken. Geld lenen voor een keuken wordt duurder, de hypotheekrente stijgt, onze pensioenpremies gaan mogelijk omhoog en ons spaargeld is minder veilig dan we dachten.

Studenten lijken zich vooralsnog geen zorgen te hoeven maken. Ze hebben (meestal) geen aandelen of hypotheken en dragen nog geen pensioenpremies af. Geen reden voor grote zorgen, wel voor vragen: blijft de studiefinanciering stabiel, zullen de dagelijkse levenskosten stijgen en hoe zit het op termijn met de kansen op de arbeidsmarkt?

DATUM, TIJD EN PLAATS
Woensdag 26 november 2008
20.00 - 22.00 uur
Academiegebouw
Broerstraat 5, Groningen

TOEGANG
€ 2,50
Voor studenten en SGG-abonnees en -ambassadeurs zijn de kaarten gratis verkrijgbaar op vertoon van resp. studentenkaart, abonnee- of ambassadeurspas.

Laatst gewijzigd:25 oktober 2019 10:44