Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Garretsen en Brakman: 'Waarom Paul Krugman de Nobelprijs Economie verdient'

16 oktober 2008
Prof. Garretsen

"Op 13 oktober werd bekend dat dit jaar de Nobelprijs economie is toegekend aan de Amerikaanse econoom Paul Krugman", vertelt prof. Harry Garretsen. "Krugman is als hoogleraar aan Princeton University verbonden en bij het grote publiek vooral bekend als columnist van de New York Times. Hij heeft, zo blijkt het rapport van Nobelprijscomité, de prijs vooral te danken aan een drie papers die tezamen van zeer grote invloed zijn geweest op de vakgebieden van de internationale en regionale economie.
Dankzij Krugman’s werk begrijpen economen beter waarom juist gelijksoortige landen veel met elkaar handel drijven en waarom de economische bedrijvigheid ruimtelijk gezien zo scheef is verdeeld. Bij onze faculteit is het bekroonde werk van Krugman van grote invloed op het onderzoek. Het onderzoek van bijvoorbeeld Groningse economen als Steven Brakman, Jan Oosterhaven, Dirk Stelder en mijzelf is deels geïnspireerd door het werk van Krugman."

De bijdrage van prof. Steven Brakman en prof. Harry Garretsen van de FEB over de toekenning van de Nobelprijs aan Paul Krugman op Me Judice*.

* Me Judice is een onafhankelijk discussieforum. Het doel is om het publieke debat onder economen in beleid en wetenschap te stimuleren. Economen worden uitgenodigd om te schrijven over onderwerpen die het publieke belang raken.

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:52