Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Onderzoekscentrum CIC start opleiding voor ervaren database analisten

Deeltijdopleiding om klantgegevens beter te beheren en te analyseren
05 september 2008

Veel bedrijven worstelen met het beheer van enorme hoeveelheden klantgegevens, die ook nog eens fors blijken te groeien in de loop der jaren. Meestal worden deze gegevens bijgehouden en geanalyseerd met behulp van databases. Desondanks heerst in Nederland schaarste qua opleidingen voor medewerkers die hiermee dagelijks te maken hebben.

Met dit gegeven in het achterhoofd is het onderzoekscentrum Customer Insights Center (CIC) van de Rijksuniversiteit Groningen, in samenwerking met de Academie voor Management, zojuist gestart met een speciale opleiding voor database analisten. Deze is gericht op mensen uit het bedrijfsleven die al enige tijd werkzaam zijn in dit vak en die het gevoel hebben de nieuwste ontwikkelingen te missen. Vanaf nu worden zij een half jaar lang in deeltijd bijgespijkerd.

Behoefte

Dat hieraan behoefte is, blijkt uit het feit dat de eerste lichting van de opleiding meteen vol zit. Diverse ervaren database analisten van onder meer Airmiles, Centraal Beheer Achmea, Essent, Univé en Wehkamp beginnen vandaag aan de nieuwe deeltijdopleiding. Sommige deelnemers geven aan het gevoel te hebben dat er meer in de klantendatabases zit dan eruit komt. Zij willen bijvoorbeeld leren om effectiever klantgroepen te selecteren die geïnteresseerd zijn in een speciale aanbieding en daardoor minder mensen lastigvallen die aan zo’n aanbieiding niets hebben. Wie kent niet de folders vol tuinmeubelen van bouwmarkten die bezorgd worden bij mensen zonder tuin? Andere deelnemers willen op basis van het koopgedrag dat wordt bijgehouden in de database nieuwe producten ontwikkelen die beter aansluiten bij de wensen van de klanten. Want hoe beter de bestaande informatie uit de databases wordt benut, hoe hoger de kwaliteit van de marketingbeslissingen van het bedrijf.

Inhoud

Tijdens de opleiding wordt uitgebreid aandacht besteed aan analysetechnieken, maar ook aan de verschillende rollen die een analist zou kunnen innemen. In vier themablokken wordt dieper ingegaan op de verschillende rollen die een analist in een bedrijf kan vervullen. In het eerste blok komt de uitvoerende rol aan bod, met daarin diverse methoden en technieken. Het volgende blok gaat in op de adviserende rol die een analist vaak heeft richting het management van een bedrijf. Het derde blok behandelt de bewakende rol, want een analist heeft ook een bepaalde verantwoordelijkheid om zorgvuldig om te gaan met klantgegevens. Het laatste blok gaat in op de innovatieve rol, waarin op basis van nieuwe inzichten meer klantgerichte beslissingen kunnen worden genomen. De deelnemers leren met en van elkaar door de resultaten in het eigen bedrijf terug te koppelen.

Resultaten

De beoogde resultaten  van de opleiding zijn drieledig. Ten eerste wil het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen de analysevaardigheden van de deelnemers verbeteren. In de tweede plaats stelt zij zich ten doel om de inzichten uit en de effectiviteit van de analyses te vergroten. Tenslotte wil zij de kennis op het gebied van klantendatabases met de bijbehorende mogelijkheden en beperkingen ter beschikking stellen van het bedrijfsleven.

Organisatie

De opleiding wordt verzorgd door diverse docenten van de Rijksuniversiteit Groningen, aangevuld met deskundigen uit het bedrijfsleven. Jelle Bouma is als managing director van het Customer Insights Center nauw betrokken bij de opleiding. Bouma: “Door middel van deze opleiding, maar ook via rapporten, workshops en seminars, houdt het Customer Insights Center zich bezig met praktisch toepasbaar onderzoek over klanten en klantgedrag. Het onderzoekscentrum vormt daarmee een belangrijke ‘linking pin’ tussen het bedrijfsleven en de wetenschap. Het onderzoekscentrum groeit snel. Het aantal wetenschappers dat is verbonden aan het Customer Insights Center komt dit najaar uit op 31 (was 26), terwijl het aantal bedrijven waarmee langdurig wordt samengewerkt is gegroeid van zestien naar twintig. Zo werken we sinds kort actief samen met  onder meer AC restaurants, Paragon Connecting Marketing Resources, Univé verzekeringen en Van Lanschot Bankiers.”

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Beoogde opleidingsresultaten:
1. Verbeteren van analysevaardigheden;
2. Verstrekken van inzichten om rol en effectiviteit te vergroten;
3. Vergroten van kennis op het gebied van klantendatabases.

Website van het Customer Insights Center (CIC): www.rug.nl/feb/cic

Laatst gewijzigd:21 juli 2023 11:51