Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

[Video] Van Veen's European Top Managers Project brengt bedrijfselite in kaart

22 april 2008

Kan een Zweed aan de top staan van een groot Nederlands bedrijf? Jazeker, dat bleek al toen voormalig IKEA-topman Moberg aangesteld werd bij supermarktconcern Ahold. Lukt het een Nederlander dan ook snel in Zweden? Dat is nog maar de vraag. Er blijken namelijk grote verschillen te zijn in de wijze van samenstelling van de top van grote bedrijven in Europa.

Dr. Kees van Veen is coördinator van het European Top Managers Project aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, dat deze verschillen in de komende jaren in kaart gaat brengen. In eerste instantie gaat het daarbij om de vraag hoe de verschillende raden van bestuur en raden van commissarissen zijn samengesteld, niet alleen wat betreft nationaliteit, maar ook wat betreft grootte, leeftijd, geslacht, opleiding en ga zo maar door.

Andere belangrijke vragen die met dit project moeten worden beantwoord: Hoe maken mensen carrière binnen de bedrijven? Bestaat er bijvoorbeeld zoiets als een 'old boys network'? Student International Business & Management Floris van der Lee onderzoekt welke ontwikkelingen mensen doormaken voor ze aan de top belanden.

De resultaten van het project zullen uiteindelijk meer inzicht geven in de werking van de Europese economie.

Zie ook persbericht [20 mrt 2008]: Nederlandse bedrijfselite verreweg het meest internationaal van Europa

Laatst gewijzigd:25 oktober 2019 10:38