Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

27 februari 2008
Jan Rijpstra
Jan Rijpstra tijdens zijn inleiding

De Faculteit Economie en Bedrijfskunde en de alumniverenigingen Brug (Bedrijfskunde) en Veraf (Economie) hebben samen een stichting opgericht voor hun afgestudeerden. De nieuwe stichting heeft als doel het contact tussen alumni onderling en tussen alumni en de faculteit te bevorderen.

Op 23 februari j.l. is de stichting van start gegaan met een feestelijk startevenement met lezingen en een profbasketbalwedstrijd van de Groningse Capitals.

'Betere resultaten met lange spelers'

Meer dan 65 alumni kwamen bijeen in de Martiniplaza in Groningen. De alumni werden welkom geheten door prof.dr. Henk Sol, decaan van de faculteit en Huib van de Burg (directievoorzitter Rabobank Groningen), voorzitter van de nieuwe stichting. Daarna was het woord aan Jan Rijpstra (oud-voorzitter Hanzevast Capitals).
Rijpstra sprak over de plek van sport in de afgelopen decennia en op welke wijze de sportclubs en sportbonden bestuurd worden.

Vervolgens toonde prof.dr. Ruud Koning van de faculteit met wetenschappelijk onderzoek aan dat de lengte van basketbalspelers bepalend is voor het succes van de club: lange spelers blijken betere resultaten op te leveren.

De aansluitende wedstrijd tussen Hanzevast Capitals en MyGuide Amsterdam (93-106) onderschreef Konings stelling, de spelers van Amsterdam waren overduidelijk langer dan die van Groningen. De uitslag van de wedstrijd kon de sfeer niet drukken en de stichting kan terugkijken op een geslaagde dag.

Aan de bar
De wedstrijd tussen Hanzevast Capitals en MyGuide Amsterdam