Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Uitgave Verlies en rouw op het werk: rouwmanagement voor HRM

03 december 2007
Omslag

Nu de actieve beroepsbevolking steeds ouder wordt, zullen steeds meer organisaties geconfronteerd worden met medewerkers die rouwen om het verlies van verwanten, vrienden en collega’s. Vanuit de psychologie is veel bekend over wat rouwende mensen doormaken, maar in boeken over HRM en personeelsmanagement komt men het thema niet tegen. Onder redactie van dr. Erik Bax van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen is nu een boek verschenen dat in deze leemte voorziet: Verlies en rouw op het werk: rouwmanagement voor HRM.

"Personeelsmanagers improviseren in voorkomende gevallen", vertelt Bax, "Soms gaat dat goed, meestal niet. Er is weinig bekend over de omvang van het probleem, maar wat we wél weten is verontrustend: jaarlijks verliest een kwart miljoen werknemers een dierbare en zo'n veertig procent van hen is hierdoor voor bepaalde tijd niet in staat zijn werk te doen. Zeven procent keert zelfs nooit meer terug op zijn werk, zo blijkt uit cijfers over 2004."

Verdiepend én praktisch
Het boek geeft niet alleen theoretische verdieping, maar laat vooral vanuit praktisch perspectief aan personeelsmanagers, leidinggevenden en studenten personeelswetenschappen zien hoe rouwende medewerkers het best ondersteund kunnen worden en hoe men de effecten van rouw het beste kan managen. Bax: "Bij dit ‘rouwmanagement’ gaat het niet alleen om het voorkomen van het uitvallen van de medewerker, maar ook om het beheersen van de effecten van rouw voor de bedrijfsveiligheid - denk aan concentratieverlies bij werken in gevaarlijke situaties- , voor klantcontacten en voor samenwerkingsrelaties binnen en buiten de organisatie."

Onderwerpen
Aan het boek zijn bijdragen geleverd door medewerkers van de Rijksuniversiteit Groningen, GGZ-Friesland, Saxion Hogescholen, de Landelijke Stichting Rouwbegeleiding en DSM. Thema’s die behandeld worden zijn: rouw vanuit klinisch psychologisch en bedrijfskundig perspectief, het rouwsysteem en rouwmanagement, arbeidsrechtelijke aspecten van rouw, rouw in de multiculturele bedrijfscontext, voor- en nadelen van rouwprotocollen. In het boek is een voorbeeld en een uitwerking van een rouwprotocol opgenomen. Het laatste hoofdstuk is gewijd aan de ervaringen van een personeelsmanager met de gevolgen van Melamine ramp bij DSM in 2003 waarbij drie doden te betreuren waren.

Boekinformatie
Verlies en rouw op het werk. Rouwmanagement voor HRM, Erik H. Bax (redactie); Uitgeverij Boomonderwijs Amsterdam, isbn 978 90 8506 174 8, 140 pagina’s,  € 20,00.
Verkrijgbaar via ieder reguliere boekhandel en internetboekhandel.

Het boek is bedoeld voor HR-professionals, personeelsmanagers en leidinggevenden, studenten personeelswetenschappen, bedrijfskunde en (bedrijfs-)maatschappelijk werk en voor allen die in de dagelijkse praktijk van hun werk met verlies en rouw te maken krijgen.

Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat HRM & OB: 050 363 42 88.

Laatst gewijzigd:25 oktober 2019 10:31