Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Student Business Development winnaar Talentprijs

25 mei 2007
Joost Sterenborg, student Business Development, heeft de Talentprijs van de RUG en het noordelijk bedrijfsleven gewonnen. Het Talentproject is een uniek project in Nederland dat de aloude meester-gezelrelatie toepast om kennisuitwisseling tot stand te brengen tussen het bedrijfsleven en kennisinstellingen. 'Gezel' Joost Sterenborg verrichtte onderzoek onder supervisie van 'Meester' Sytze Keuning, directeur en oprichter van het bedrijf Bioclear. Keuning en Sterenborg zijn door de jury uitgeroepen tot het beste Meester-Gezelpaar van het jaar.

De winnaars ontvingen hun prijs uit handen van juryvertegenwoordiger Louwe Dijkema, voorzitter VNO-NCW Noord en directeur van Koninklijke Van Gorcum. Voor de meester een cheque ter waarde van €2.500 beschikbaar gesteld door de NOM, de gemeente Groningen en de provincie Groningen en voor de student een bedrag van €1.000 van de Faculteit Bedrijfskunde.

Bioclear is een advies- en onderzoeksbureau op het gebied van milieu en duurzame biotechnologie. In het project hebben meester en gezel intensief samengewerkt, wat zelfs geleid heeft tot een aantal nieuwe projecten voor het bedrijf. Sterenborg onderzocht welke mogelijkheden er zijn in de markt van duurzame energiebronnen waarbij biotechnologie en procestechnologie een rol spelen en welk effect dit zal hebben op de bedrijfsvoering.

In de beoordeling heeft de jury niet alleen gekeken naar de resultaten van de verschillende projecten, vastgelegd in het meesterproefstuk, maar ook naar de mate van innovatie voor de organisatie en de uitvoering en impact van de meester-gezelrelatie.

Talentproject
Binnen het project worden excellente studenten van de universiteit en hogescholen in Noord-Nederland als gezel gekoppeld aan experts, de meesters, uit het bedrijfsleven. De expert en de student werken een half jaar intensief samen aan een onderzoek. Door het meelopen met de dagelijkse activiteiten van meester, kan de gezel de vaardigheden van de meester bestuderen en overnemen; de meester kan profiteren van de kennis en de frisse blik van de gezel. Het project is in 2003 geïnitieerd door dr. S.K.Th. Boersma, emeritus hoogleraar Kennismanagement van de Faculteit Bedrijfskunde.

Meer informatie over het Talentproject: www.talentproject.nl

Laatst gewijzigd:13 februari 2024 07:33