Van der Vegt hoogleraar Work and organizational psychology
Dr. Gerben van der Vegt (38) is benoemd tot hoogleraar Work and organizational psychology in business and economics aan de Faculteit Bedrijfskunde. Hij doet veel onderzoek naar het functioneren van teams die een diversiteit kennen op het gebied van kennis en vaardigheden van de teamleden.
"Het gaat in mijn onderzoek onder andere om vragen als: hoe kun je optimaal gebruik maken van elkaars kennis en vaardigheden, wanneer leren teamleden van elkaar en is iedereen op de hoogte van elkaars expertise", vertelt Van der Vegt, "of wat gebeurt er als teamleden vetrekken en nieuwe binnenkomen. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor de betrokkenheid bij het team, de onderlinge communicatie of voor eventuele conflicten. Daarnaast is een belangrijk onderzoeksonderwerp het leidinggeven aan teams. Hoe goed zijn leidinggevenden in staat hun eigen gedrag in te schatten en in welke mate kunnen teamleden leiderschapstaken van de manager overnemen, zoals motiveren, controleren of het onderhouden van externe contacten."
TNO
Van der Vegt studeerde sociale en organisatiepsychologie in Utrecht en promoveerde in 1998 in Groningen op hetzelfde vakgebied. Na twee jaar als consultant/researcher te hebben gewerkt bij TNO in Soesterberg, keerde hij terug bij de faculteit als KNAW fellow. In 2004 begon hij als Universitair hoofddocent bij de faculteit Bedrijfskunde waar hij nu is benoemd tot hoogleraar.
Colleges
Hij geeft onderwijs in het masterprogramma Human Resource Management en in de Research Master van de faculteit. "In mijn colleges gaat het over instrumenten van personeelsbeleid", zegt de hoogleraar, "Hoe werf en behoud je bijvoorbeeld talent of wat zijn de effecten van verschillende soorten feedback voor het teamfunctioneren." Zijn periode bij TNO beschouwt Van der Vegt als een 'mixed blessing': "Ik deed contractonderzoek voor de overheid, zoals onderzoek naar de effecten van stresstraining voor groepen militairen, maar ik miste op den duur de theoretische diepgang in het onderzoek. Aan de andere kant heb ik gedurende deze periode veel dingen geleerd zoals het tegelijk draaiend kunnen houden van verschillende projecten. Ik maak in mijn colleges en onderzoek graag gebruik van dergelijke ervaringen."
Laatst gewijzigd: | 25 oktober 2019 10:16 |
Meer nieuws
-
23 juni 2025
‘Onderwijs staat centraal in mijn loopbaan’ - hoe het Erkennen & Waarderen-programma ruimte geeft aan onderwijstalent
Voor Evelien Croonen, Universitair Docent aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, betekent het landelijke programma Erkennen & Waarderen een belangrijke verschuiving. Niet alleen onderzoek telt mee voor een loopbaanstap, ook onderwijskwaliteit...
-
20 mei 2025
Van oesterzwam tot overall
Een shirt van schimmels - of preciezer gezegd van mycelium textiel. Het zou een goede stap kunnen zijn richting een duurzamere mode-industrie. Tenminste: als het materiaal zó ontwikkeld kan worden dat het goed bruikbaar is voor kleding én...
-
08 mei 2025
6 miljoen euro voor grootschalig noordelijk project voor duurzame gezondheidszorg: Care2Change
Care2Change. Een groot consortium met zo'n beetje alle noordelijke ziekenhuizen, lokale overheden, kennisinstellingen zoals de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool en een aantal zorgbedrijven gaat samenwerken in een project over duurzame...