Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Steven Brakman hoogleraar International Economics

05 maart 2007

Prof. Steven Brakman (49) is benoemd tot hoogleraar International Economics aan de economische faculteit. Hij was reeds bijzonder hoogleraar Mondialisering en heeft eveneens een hoogleraaraanstelling aan de Nijmeegse universiteit. Brakman zet zijn expertise regelmatig in om als consultant op te treden voor bedrijven en vindt dan ook dat het clichébeeld van de wetenschap als ivoren toren "grote onzin" is.

"Mondialisering spreekt wel meer tot de verbeelding dan 'international economics'," aldus Brakman, "Maar in feite is mondialisering een toepassingsgebied van international economics. We gebruiken de kennis, denkwijzen, en modellen om de gevolgen van mondialisering - het zogenoemde 'kleiner worden van de wereld' - te bestuderen."

Anti-globalisten

De hoogleraar wordt vaak uitgenodigd voor discussies, met name ook van anti-globalisten over de voor- en nadelen van globalisering. "Erg leuk, omdat deze groep de felste discussies voert", zegt hij. "Ze hebben echter wel ongelijk. De belangrijkste misverstanden zijn dat mondialisering iets van de laatste tijd is, zich in sneltreinvaart ontwikkelt en uitbuiting in de hand werkt. Mondialisering is er echter altijd al geweest -we zitten zelfs nog in een beginstadium - en 'uitbuiting' heeft andere oorzaken zoals binnenlandse technische vooruitgang."

Randstad versus Noorden

Met medeonderzoekers, vooral in Utrecht en Rotterdam werkt Brakman aan de ontwikkeling en toepassing van de internationale handelstheorie. "Het gaat om vragen als waarom er zulke verschillen zijn tussen landen, maar ook tussen regio's binnen landen. Waarom is de Randstad bijvoorbeeld één grote agglomeratie en het Noorden zo leeg? We brengen in kaart welke gedragingen van bedrijven ervoor zorgen dat er al of geen agglomeratie ontstaat. De oude modellen gaan er nog van uit dat alle bedrijven zich hetzelfde gedragen. Maar recent is gebleken dat de verschillen tussen bedrijven juist een bepaald vestigingspatroon te veroorzaken."

Ivoren toren

Met prof. Arjen van Witteloostuijn doet Brakman consultancy opdrachten voor bedrijven: "Een Ondernemingsraad benadert ons bijvoorbeeld om een second opinion over een voorgenomen besluit, zoals een fusie of de sluiting van een vestiging. Wij doen dan marktanalyses en toetsen de effecten van veranderingen. Bedrijven weten ons goed te vinden en ik merk dat we met onze up-to-date academische kennis een streepje voor kunnen hebben op de grote consultancy firma's (wij leveren meer dan een powerpoint presentatie). Het clichébeeld van de wetenschap als ivoren toren is dan ook grote onzin. Dat krijgen mijn studenten ook mee; de praktijkvoorbeelden zijn bovendien zeer verhelderend in de colleges over internationale economie en multinationale bedrijven."
Laatst gewijzigd:13 november 2023 13:30