Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Honderden energie-experts op EDReC congres in Groningen

08 november 2006

Een internationaal gezelschap van energie-experts, werkzaam in het bedrijfsleven of bij overheid en kennisinstellingen, strijkt van 20 tot 22 november neer bij het Energy Delta Research Centre (EDReC) aan de economische faculteit. Het congres wordt dit jaar voor de tweede keer in Groningen georganiseerd.  Vorige jaar telde het congres meer dan 400 bezoekers die afkomstig waren uit 31 landen. 'Noord-Nederland groeit uit tot een internationaal centrum van expertise en know-how op energiegebied', zegt dr. Bert Wiersema, organisator van het congres en directeur EDReC. 'Met dit congres zetten we Groningen op de internationale energiekaart.'

Moskou, Barcelona, Zuid-Afrika en Duitsland zijn steden en landen die act de presence geven op de Energy Convention Groningen 2006 (ECG2006). Veel sprekers op het congres bekleden buitengewoon vooraanstaande posities in de energiewereld: Kjell Aleklett (voorzitter Association Peak Oil & Gas), Jean-Marie Devos (secretaris generaal Eurogas), Noé van Hulst (directeur  Strategie International Energy Agency),  Stephan Singer (directeur Energy WNF) en Roelf Venhuizen (ceo NAM).

Gas als energiedrager
Na de opening op maandag 20 november staat de eerste congresdag, dinsdag, in het teken van gas als energiedrager. Gas geldt in vrijwel alle energiescenario’s als de transitiebrandstof. De schone verbranding van de grote voorraad van aardgas vervult een brugfunctie tussen het huidige tijdperk van fossiele brandstoffen en de duurzame energievoorziening die er over zo’n 50 jaar moet zijn. Internationale experts van overheden, bedrijven en kennisinstellingen belichten in een tiental sessies de thema’s  gastechnologie, gasmarkten, duurzaam gas, ondergrondse opslag en de toekomstige schaarste. Vanuit bedrijfsleven, overheid en wetenschap worden verschillende perspectieven geschetst.

Verduurzaming
Ook op woensdag 22 november staan er drie sprekers van internationaal topniveau op het programma. Evenals vorig jaar gaat het op de tweede congresdag vooral over de vraag hoe concreet kan worden gewerkt aan verduurzaming van energie. In ruim tien parallelle sessies zullen verschillende landen, regio’s en steden aangeven hoe ze die verduurzaming gaan realiseren. Energy Valley, het verband waarin ondermeer de drie noordelijke provincies, de Gasunie en de Rijksuniversiteit Groningen samenwerken, verzorgt een van deze sessies. Vrijdag sluit af met een forum waarin Marcel Kramer,  CEO NV Nederlandse Gasunie aanschuift bij de internationale topsprekers. Op dinsdag en woensdag is er eveneens een actieve bedrijvenexpo.

Programma
De openingsceremonie op maandag 20 november, 18.15 uur, is in het Academiegebouw, Broerstraat 5 te Groningen.

Het inhoudelijke programma van de ECG2006 vindt plaats op dinsdag 21 en woensdag 22 november in Martiniplaza, Leonard Springerlaan 2 te Groningen
Dinsdagavond 21 november is het Convention Dinner in de Der AA-Kerk, A-kerkhof 2 te Groningen.
Geïnteresseerden kunnen zich via www.energyconvention.nl  inschrijven voor deelname. Deze website biedt tevens alle informatie over opzet en inhoud van de ECG2006.

Noot voor de pers
Meer informatie:

• Over het congres: dr. B. Wiersema , directeur Energy Delta Research Centre (EDReC) RUG, zie ook: www.energyconvention.nl
  • Over registratie en hotelaccommodatie: Groningen Congres Bureau, tel. (050)316 88 77.
Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:50