Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Coelo verbijsterd over actie-Zalm

Uit: UK 22
27 februari 2006

Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (Coelo) is “verbijsterd” over de ozb-actie van minister Zalm van Financiën. Dit zegt onderzoeker Maarten Allers van het Coelo. Zalm riep mensen in 62 gemeenten op de onroerendezaakbelasting (ozb) niet te betalen. De ozb zou hier te veel zijn verhoogd. Later bleek er niets van zijn verhaal te kloppen.

Zalm baseerde zich op het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat berekeningen had losgelaten op de correcte ozb-tarieven van het Coelo. “We zijn met vier man twee dagen aan het werk geweest om dit recht te zetten.”

Onmiddellijk nadat minister Zalm afgelopen weekend zijn oproep deed, heeft het Coelo de lijst met 62 gewraakte gemeenten nagerekend. “Toen vielen er steeds meer af”, zegt Maarten Allers. “En uiteindelijk is de hele lijst verdampt.” Bij elke gemeente die de ozb meer dan de wettelijk toegestane 2 procent had verhoogd, was er een reden voor.

Het Coelo deelde contactpersonen bij Binnenlandse Zaken maandag meteen mee dat de berekeningen niet klopten. “Maar zij bleven erbij”, zegt Allers. “Tegen het geweld van die ministeries kun je toch niet op.” Pas na een dag gaf Zalm toe dat zijn beweringen nergens op sloegen.

Allers heeft het gevoel dat het Coelo de schuld heeft gekregen. Het “zwartepieten” is volgens hem begonnen. Dat idee heeft Binnenlandse Zaken niet. “De cijfers van het Coelo worden nergens betwist”, aldus een woordvoerder. Hij verwijst verder naar de brief die Zalm naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Allers hoopt dat de schade voor het Coelo meevalt. “De onderzoeksinstituten en gemeenten waarmee wij werken, weten hoe het zit.”

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:50