Over ons Faculteit der Letteren Profielversterking Nederlands

Anton de Kom in de onderbouw. Literatuur en burgerschap

Marie-José Klaver

De Nederlandse regering heeft vorig jaar haar excuses voor de slavernij aangeboden. Over ons koloniale verleden en de slavenhandel weten de meeste leerlingen niet veel. Een tekstweb rond Anton de Kom biedt leerlingen in de onderbouw via jeugdliteratuur, Anansi-verhalen, een hertaling van Wij slaven van Suriname en een korte kennismaking met het origineel inzicht in het leven en het werk van de Surinaamse verzetsheld. In de presentatie laat ik zien dat leerlingen via het tekstweb niet alleen op een laagdrempelige manier kennismaken met een canonieke tekst, maar ook de gelegenheid krijgen om over burgerschapsthema’s als vrijheid, gelijkheid, solidariteit en diversiteit na te denken en te discussiëren.

decoratieve afbeelding

Over Marie-José...

Marie-José Klaver is docent Nederlands en Duits aan Het Drachtster Lyceum in Drachten. Zij is co-auteur van het boek Omdat lezen loont: Op naar effectief leesonderwijs in Nederland (2022). Samen met Yra van Dijk schreef zij een spraakmakende serie artikelen over de leescrisis in het Nederlandse onderwijs voor De Groene Amsterdammer. Marie-José is ook redacteur bij Neerlandistiek en Literatuurgeschiedenis.org.

Laatst gewijzigd:01 februari 2024 09:50