Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Comeniusbeurs ondersteunt onderwijsinnovatie met meertalige aanpak taalonderwijs

23 mei 2022
x

Audrey Rousse-Malpat, universitair docent taalverwerving bij Europese Talen en Culturen, heeft een Comenius Teaching Fellow van € 50.000 toegekend gekregen voor het project 'Spreek je talen(ten) aan! Een meertalige aanpak voor studenten uit een brede taalopleiding'.

Taalstudenten van een bacheloropleiding taalopleiding zullen het probleem herkennen: ze willen graag ‘hun’ vreemde taal zo goed mogelijk leren, maar de meeste vakken in hun taalopleiding zijn in het Engels. Tegelijkertijd worden ze wél geacht om tijdens hun bachelor een hoog niveau in die taal te bereiken.

Een première
Het project van Rousse-Malpat kan hierbij helpen door in het komende collegejaar aan een groep tweedejaars bachelorstudenten een meertalig vak aan te bieden waarin zij diverse talen en culturele standpunten leren begrijpen en tegelijkertijd elk hun taalvaardigheid in hun doeltaal blijven ontwikkelen, dankzij strategieën als taalvergelijking, tolken en wederzijds begrip. Een première in een universiteit!

Rousse-Malpat: “We gaan in dit project de wetenschap naar de praktijk brengen. De theorie is er, maar is nog niet eerder in het hoger onderwijs in de praktijk gebracht. We gaan dus echt iets nieuws doen. Na afloop van het project gaan we kijken of deze vorm van meertalige onderwijs ook kan worden toegepast in andere bachelorstudies”.

Comeniusbeurs
De Comeniusprogramma is een initiatief van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en draagt bij aan de vernieuwing en verbetering van het hoger onderwijs in Nederland. De projecten die met een Comeniusbeurs worden ondersteund komen direct ten goede aan studenten en geven onderwijsprofessionals de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen in hun carrière.

Laatst gewijzigd:23 mei 2022 13:01