Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Letterenfestival: wetenschap, verhalen, muziek en meer

Wetenschappelijk festival in en om het Harmoniegebouw
13 september 2022

Op zaterdag 17 september organiseert de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen het Letterenfestival, een feestelijke middag waarop iedereen kennis kan maken met de diverse, dynamische en innovatieve wereld van het Letterenonderzoek. Het Harmoniegebouw en de pleinen eromheen worden voor deze middag getransformeerd tot een wetenschappelijk festivalterrein met bijna 60 verschillende activiteiten.

Tijdens het Letterenfestival kunnen bezoekers deelnemen aan diverse workshops en wetenschappelijke experimenten. Ze kunnen een rondleiding volgen door de joodse buurt van Groningen, of door het Groningen van de middeleeuwen. Ook worden er verschillende lezingen gegeven. Bijvoorbeeld over de Mongoolse reiziger en diplomaat Rabban Sauma, die in de dertiende eeuw een reis maakte zoals Marco Polo, maar dan in tegengestelde richting: van het huidige Peking naar Rome en Parijs. Bijzonder hoogleraar Aziëstudies prof. dr. Tjalling Halbertsma vertelt wie Sauma was, en hoe kennis over zijn reis ons kan helpen de wereld van vandaag te begrijpen.

Zestiende-eeuws toneel

Theatergroep De Kale voert tijdens het Letterenfestival de voorstelling Het Land van Belofte op. In deze historisch geïnspireerde voorstelling worden bezoekers uitgedaagd om in de huid te kruipen van een tafelend gezelschap van zo’n vijfhonderd jaar geleden. Net als in de middeleeuwen wordt deze voorstelling gespeeld tijdens een maaltijd, waarbij de personages zich tussen de gasten begeven. De voorstelling is een initiatief van prof. dr. Bart Ramakers, hoogleraar oudere Nederlandse Letterkunde, en maakt deel uit van een onderzoeksproject waarin wordt achterhaald hoe toeschouwers van nu dit soort historische opvoeringen beleven.

Studying is for ugly girls?

In een rondetafeldiscussie staat de veelbesproken muurschildering op een wand in de Broerstraat centraal. Daarop draagt Aletta Jacobs, de eerste afgestudeerde vrouwelijke arts en promovendus van Nederland, een t-shirt met daarop de tekst ‘Studying is for ugly girls’. Onderzoekers van de Faculteit der Letteren bespreken de muurschildering vanuit hun eigen expertise, en reageren op vragen uit het publiek.

Eten, drinken en muziek

Er is gedurende de middag volop gelegenheid om met onderzoekers in gesprek te gaan. Naast het inhoudelijke programma is er live muziek en zijn er foodtrucks en een buitenbar. Het festival vindt plaats in en rond het Harmoniegebouw aan de Oude Kijk in ’t Jatstraat 26 in Groningen, de thuisbasis van de faculteit. Het festival begint om 13.00 uur en duurt tot 17.00 uur. De entree is gratis.

Laatst gewijzigd:28 september 2022 19:18