Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Keuzegids 2022: vijf van de tien bacheloropleidingen RUG met predicaat ‘topopleiding’ van de Faculteit der Letteren

11 november 2021
Hamoniegebouw, Faculteit der Letteren

Tien bacheloropleidingen aan de Rijksuniversiteit Groningen krijgen in de Keuzegids Universiteiten 2022 het kwaliteitszegel Topopleiding, waarmee ze tot de top van het Nederlandse wetenschappelijk onderwijs behoren. Opvallend is dat ze net als vorig jaar bijna allemaal onder de ‘humanities,’ ofwel geesteswetenschappen te scharen zijn. In de categorie ‘Brede Klassieke Universiteiten 2022’ staat de RUG dit jaar op een gedeelde derde plek (van zes).

De Keuzegids Universiteiten 2022 kent het label Topopleiding toe aan bacheloropleidingen die in de beoordeling een totaalscore van 75 punten (van de 100) of meer halen. De beste bacheloropleiding van de Faculteit der Letteren (FdL), die volgens deze normen tot de top van Nederland behoren, zijn:

• Archeologie (89 punten)
  • English Language and Culture (89 punten)
  • Griekse en Latijnse taal en cultuur (83 punten)
  • American Studies (80 punten)
  • Minorities & Multilingualism (80 punten)

Een studie kan ook de beste in zijn categorie van soortgelijke opleidingen zijn zonder het label topopleiding te krijgen. Nog eens één FdL-bacheloropleidingen is de beste in zijn categorie:

• Media Studies (74 punten)

Over de Keuzegids

De nieuwe Keuzegids Universiteiten 2022 verschijnt op donderdag 11 november. Daarin staan nieuwe cijfers over het succes van studies, nieuwe gegevens over de arbeidsmarkt en een overzicht van alle universitaire bachelors die in studiejaar 2022/2023 worden aangeboden. De Keuzegids wordt jaarlijks uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) en is bedoeld voor scholieren en decanen die zich willen oriënteren op universitaire bacheloropleidingen.

Laatst gewijzigd:11 november 2021 11:31