Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Marijn Molema benoemd tot bijzonder hoogleraar Regionale Vitaliteit en Dynamiek

22 juli 2020

Dr. A.M. (Marijn) Molema wordt per 1 september benoemd tot bijzonder hoogleraar Regionale Vitaliteit en Dynamiek aan de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). De leerstoel is ingesteld in samenwerking met het onafhankelijke kennisinstituut en stichting ‘Fries Sociaal Planbureau’ (FSP). De leerstoel zal deel uitmaken van de leerstoelgroep Economische en Sociale Geschiedenis van de opleiding Geschiedenis.

x

Het onderwijs en onderzoek van dr. Marijn Molema analyseert de regionale reacties op maatschappelijke transities vanaf 1870. Sindsdien hebben industrialisering, modernisering, en globalisering de samenleving fundamenteel veranderd. Centraal in het onderzoek staat de wijze waarop de provincie Fryslân en de haar naburige regio’s in Noord-Nederland en Noordwest-Duitsland zich rekenschap gaven van deze mondiale veranderingen.

Door gebieden met elkaar te vergelijken wordt meer inzicht verkregen in de gemeenschappelijke en unieke factoren die regionale ontwikkeling verklaren. Het palet aan institutionele verschillen wordt hierdoor vergroot, zodat er meer inzicht wordt verworven in organisatorische factoren van regionale ontwikkeling. Daarnaast zal het onderzoek nieuwe inzichten bieden ten aanzien van de relevante ontwikkelingen in het vakgebied.

Over Marijn Molema

Dr. Marijn Molema (1982) onderzoekt de geschiedenis van regionale ontwikkeling, welvaart en welzijn binnen gebieden die groter zijn dan een gemeente, maar kleiner zijn dan het land of de landen waarin de regio zich bevindt. Binnen de economische en sociale geschiedenis kent de regionale invalshoek een rijke traditie. De economie, sociologie, geografie en politicologie geven daarbij zowel conceptuele als theoretische voeding. Molema is auteur van onder andere Regional Economic Development and History (oktober 2019, met Sara Svensson), Migrationsgeschichte in Nordwestdeutschland und den nördlichen Niederlanden. Quellen, Handreichungen und Beispiele zur grenzübergreifenden Forschung (2019, met Meindert Schroor) en is oprichter en redacteur van de Benelux-German Borderlands Histories Series in samenwerking met de Universiteit van Münster en de Reeks Publieksgeschiedenis in samenwerking met de uitgeverij ‘Het Nieuwe Kanaal’. Tevens is hij lid van Wetenschappelijke Adviesraad van de Nederlands-Vlaamse onderzoeksschool N.W. Posthumusinstituut en van het historisch netwerk Noord-Noord en Noordwest- Duitsland.

Over de RUG en de leerstoelgroep Economische en Sociale Geschiedenis
Een bijzondere leerstoel aan de faculteit Letteren heeft gedurende enkele decennia het historisch onderzoek naar rurale regio’s aan de Rijksuniversiteit Groningen geborgd. De instelling van deze leerstoel werd in 1988 geïnitieerd door de Stichting Voor Hoger Landbouw Onderwijs onder de titel ‘Economische en Sociale Geschiedenis van Stad en Platteland’. In 2000 volgde een accentverschuiving naar ‘Regionale geschiedenis in het bijzonder van de veranderingsprocessen in de agrarische samenleving van noordelijk Nederland’. Dit voorstel behelst een reactivering van de bijzondere leerstoel, waarbij het onafhankelijke kennisinstituut en stichting ‘Fries Sociaal Planbureau’ (FSP) als partner optreedt. Het FSP is opgericht in 2015 en heeft sindsdien een belangwekkende hoeveelheid data en inzichten verzameld. De synergie tussen FSP en RUG ligt in een analytische verdiepingsslag ten aanzien van deze gegevens. Met behulp van wetenschappelijke concepten kunnen trends op de lange termijn beschreven en verklaard worden.
Laatst gewijzigd:22 juli 2020 15:28