Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie Onderwijs Master MSc Psychologie: Aanmelding, toelating & selectie

Hbo bachelor Toegepaste Psychologie

Alleen met de opleiding hbo bachelor Toegepaste Psychologie is het (in principe) mogelijk om na een premasterprogramma te worden toegelaten tot de master. Dit premaster programma brengt je kennis en vaardigheden op het vereiste niveau en na voltooiing van het programma word je toegelaten tot de master track waarvoor je je premaster doet.

De premaster begint alleen in september en is alleen beschikbaar voor onderstaande mastertracks en een beperkt aantal studenten.

Toelating en plaatsing

Premaster: voor 10 tracks (beperkt aantal plaatsen per track)

Tracks
Premasterplaatsen
per track voor
september 2024
Applied Cognitive Neuroscience
Applied Social Psychology
Clinical Forensic Psychology & Victimology
Environmental Psychology
Klinische Neuropsychologie
Klinische Psychologie
Ontwikkelingspsychologie
Talent Development and Creativity
Theory and History of Psychology
Work, Organizational and Personnel Psychology
Toelatingseisen
  • Bachelor Toegepaste Psychologie (van Nederlandse hbo opleiding)
  • Voldoen aan de taaleisen in geval van een Engelstalige track. Zie language requirements voor meer informatie
  • Kennis ter waarde van 20 EC op het gebied van de psychologie binnen een universitaire bachelor psychologie. Dit betreft vakken over psychologische theorieën en/of toepassingen (geen algemene vaardigheids-vakken). Deze kunnen gevolgd worden bij o.a.
    • RUG middels open colleges
    • Open Universiteit
      Vakken welke in ieder geval worden goedgekeurd staan op de lijst Vakken OU. Veel van deze vakken worden ook door Kies Op Maat gegeven middels e-minoren.
  • Statistiekkennis op het niveau van het eerste jaar van een universitaire psychologie opleiding.

Hieraan kun je voldoen met Onderzoekspracticum Inleiding Onderzoek of Onderzoekspracticum Inleiding data-analyse (in verleden gegeven) van de Open Universiteit.

Overige cursussen: beoordeling hiervan is aan de toelatingscommissie.

LET OP
Studenten HBO Toegepaste Psychologie van de Hanzehogeschool Groningen kunnen voldoen aan genoemde toelatingseisen middels een schakelminor. Voor meer informatie: contacthbotp@org.hanze.nl.

Lotingsprocedure voor plaatsing in de premaster
  1. Voor elk traject is een maximum aantal premaster plaatsen beschikbaar. Je kunt je voor maximaal twee tracks aanmelden (eerste en tweede keuze).
  2. Wanneer je toelaatbaar bent tot de premaster, wordt door loting bepaald of je kan worden toegelaten tot de premaster voor de track van je eerste keus.
  3. Als je niet wordt toegelaten kom je op de wachtlijst voor je eerste keus en ding je, ook via loting, mee voor een plek in de track van je tweede keus. Eventueel kom je daar, als je niet wordt toegelaten, ook op de wachtlijst.
  4. Na verloop van tijd zullen er plaatsen vrijkomen en schuif je door op de wachtlijst en word je eventueel alsnog geplaatst in één van de door jou gekozen premaster tracks.

Start master

Je wordt toegelaten tot de mastertrack waarvoor je de premaster doet als je de premaster binnen twee jaar afrondt, én als de toelatingsprocedure intussen niet is veranderd.

Voor de meeste tracks zijn er geen plannen om de toelatingsprocedure te veranderen, maar voor de tracks Klinische Psychologie, Ontwikkelingspsychologie, Klinische Neuropsychologie en Clinical Forensic Psychology & Victimology worden er landelijk plannen gemaakt waardoor niet meer zeker is dat we automatische toelating tot de bijbehorende master track kunnen garanderen. We hopen hierover z.s.m. meer te horen en zullen dat dan hier ook vermelden.

Aanmelding

Hoe aanmelden
  1. Meld je vóór 1 maart aan bij studielink.nl voor de premaster Psychologie

2. Meld je vóór 1 maart aan bij de Rijksuniversiteit Groningen voor de master via het anmeldingsformulier premaster Psychologie - HBO TP*. Via dit formulier kun je je ook aanmelden voor een eventuele tweede keuze track.
    *Aanmelding voor de premaster is niet langer mogelijk ivm het verstrijken van de aanmeldingsdeadline van 1 maart:

Let op!

• Je kunt alleen starten met de master als je vóór 1 september 2024 je bachelordiploma  behaald hebt.

• Maak zorgvuldig je keuze, want je kunt slechts in één mastertrack afstuderen. Eenmaal geplaatst in een track is overstappen niet mogelijk, ook wordt sterk afgeraden te stoppen en je aan te melden voor een andere track. Dit komt doordat je geen nieuwe vaardigheidsvakken, scriptie of stage mag volgen als je hier al mee begonnen was, wat zou betekenen dat je dan niet kunt afstuderen in die track.

Datums en Deadlines

Start datums van de premaster tracks

Inschrijving 1 September 2023
Premaster tracks