Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Voor dezelfde functie krijgen vrouwen nog steeds minder betaald dan mannen

29 november 2022

Ondanks dat de positie van vrouwen op de arbeidsmarkt in de afgelopen decennia verbeterd is, krijgen ze nog steeds minder betaald dan mannen. Recent gepubliceerd internationaal onderzoek suggereert dat dat komt doordat mannen sneller in beter betaalde functies terechtkomen en bovendien voor soortgelijke functies meer salaris krijgen. Zoltán Lippényi is vanuit de Rijksuniversiteit Groningen betrokken bij het onderzoek.

Zoltán Lippényi

Maar liefst 28 onderzoekers uit 15 landen, inclusief Nederland, deden onderzoek naar inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen. De resultaten werden onlangs gepubliceerd in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift Nature Human Behaviour. Uit het onderzoek bleek dat er in alle onderzochte landen een zogeheten loonkloof is. Nadat er gecorrigeerd was voor leeftijd, opleiding en parttime of fulltime dienstverband, verdienden mannen nog steeds meer dan vrouwen. Het verschil in salaris was het grootst in Zuid Korea (41%) en het kleinst in Hongarije (10%). Nederland stond met een inkomensverschil van 20% op plek nummer 7 en scoorde daarmee ongeveer hetzelfde als Noorwegen.

Uurloon

Volgens de onderzoekers is de populaire opvatting dat verschillen in salaris tussen mannen en vrouwen veroorzaakt worden door verschillen in functie niet het hele verhaal. Hun onderzoek laat namelijk zien dat vrouwen in alle onderzochte landen ook binnen dezelfde functie minder verdienden. De verschillen in beloning voor dezelfde functie waren het grootst in Japan (26%) en het kleinst in Denemarken en Frankrijk (7%). In Nederland waren de loonverschillen met 7,5 % relatief klein.

Onderzoeker Zoltán Lippényi is vanuit de Rijksuniversiteit Groningen betrokken bij het onderzoek: ‘Een aanzienlijk deel van de loonverschillen in Nederland komt door deeltijdwerk, waar vooral vrouwen voor kiezen. Maar als we naar uurloon kijken, zien we nog steeds loonverschillen: mannen verdienen in dezelfde functie 4,4 % meer.’

Gelijke waardering

In de afgelopen jaren is de loonkloof tussen mannen en vrouwen in Nederland kleiner geworden. Dat is goed nieuws, vindt Lippényi, maar hij onderstreept dat dit niet betekent dat ongelijkheid iets uit het verleden is. ‘Ongeveer de helft van de inkomensverschillen die we nog zien, treedt op tussen mannen en vrouwen die voor dezelfde werkgever werken en dezelfde functie hebben. Bedrijven moeten daarom niet alleen zorgen voor voldoende diversiteit binnen functies, bijvoorbeeld in het bestuur, maar ook voor ook gelijke formele en informele waardering voor het werk dat mannen en vrouwen in dezelfde functie uitvoeren.’

Laatst gewijzigd:20 januari 2023 17:10