Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Hebben mensen met ernstige psychische aandoeningen baat bij cognitieve training?

23 januari 2023

Hoe kun je mensen met ernstige psychische aandoeningen het beste helpen? Door cognitieve training gecombineerd met hersenstimulatie, vermoeden onderzoekers Lisette van der Meer, Anika Poppe en Marieke Pijnenborg. Onlangs ontving het drietal een subsidie van de Hersenstichting om de effectiviteit van deze behandelingen verder te onderzoeken.

Mensen met een ernstige psychische aandoening, zoals schizofrenie of een bipolaire stoornis, ervaren vaak allerlei problemen in het dagelijks leven. Denk aan moeite met huishoudelijke taken, zelfzorg of deelname aan de samenleving. Eerder onderzoek laat zien dat cognitieve remediatie (CR) – een methode waarmee het cognitieve functioneren door training, oefening en instructie verbeterd wordt – het dagelijks leven van mensen met een psychose positief beïnvloedt.

Lisette van der Meer

Cognitieve traning en hersenstimulatie

Reden voor Lisette van der Meer – universitair docent bij de afdeling klinische en ontwikkelingsneuropsychologie en senior-onderzoeker bij Lentis – om de komende tijd te onderzoeken of mensen met ernstige psychische aandoeningen misschien ook gebaat zijn bij zo’n behandeling. Zij gaat daarnaast onderzoeken of de CR training effectiever is als deze gecombineerd wordt met zogeheten ‘milde hersenstimulatie’ waarbij de hersenen van cliënten door middel van een zwakke gelijkstroom worden gestimuleerd.

Subsidie Hersenstichting

Een pilotstudie van promovendus Anika Poppe liet veelbelovende resultaten zien. Daaruit bleek namelijk dat een dergelijke behandelcombinatie goed vol te houden is en dat mensen zelf het gevoel hebben baat te hebben bij de behandeling. Door een subsidie van de Hersenstichting (500.000,- euro) die van der Meer samen met Poppe en Marieke Pijnenborg onlangs ontving, is het nu mogelijk om de effectiviteit van CR training en hersenstimulatie te onderzoeken in een grootschalige randomized controlled trial.

Weer meedoen

Van der Meer hoopt dat zij er met haar onderzoek aan kan bijdragen dat mensen met ernstige psychische aandoeningen minder klachten ervaren en dat het hun participatie in de samenleving bevordert. ‘Deze groep mensen valt op grote schaal buiten de boot. Ik hoop dat we hen met deze behandeling weer kansen kunnen bieden om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij’.

Laatst gewijzigd:23 januari 2023 15:21