Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Rafaële Huntjens benoemd tot adjunct hoogleraar experimentele klinische psychologie

25 januari 2021
Rafaële Huntjes

Rafaële Huntjens is benoemd tot adjunct hoogleraar experimentele klinische psychologie, in het bijzonder met betrekking tot traumagerelateerde en dissociatieve stoornissen. Haar onderzoek richt zich op psychologische processen die mogelijk een rol spelen bij het ontstaan en de instandhouding van trauma-gerelateerde en dissociatieve stoornissen. Op basis van deze processen worden theorie-gestuurde interventiemethoden ontwikkeld en geëvalueerd. Het kader hierbij is de experimentele psychopathologie, de studie van oorzakelijke mechanismen in het ontstaan, voortduren en de behandeling van psychopathologie, waarbij experimenten worden gebruikt om causale mechanismen te ontrafelen.

Het onderzoek wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met diverse GGZ-instellingen, waaronder GGZ Oost-Brabant, Altrecht, Arkin, ARQ nationaal psychotrauma centrum en het nationale Centrum Seksueel Geweld. Het is daarom het doel de onderzoeksresultaten niet alleen beschikbaar te maken voor de internationale wetenschappelijke literatuur, maar om ook een actieve bijdrage te leveren aan de Nederlandse GGZ praktijk door bijvoorbeeld de ontwikkeling van richtlijnen voor diagnostiek en behandeling.

Rafaële promoveerde in 2003 aan de Universiteit Utrecht en is sinds 2006 werkzaam bij de RUG en geeft les op bachelor-, master- en postmasterniveau. Daarnaast is zij senior lid van de Nederlands-Vlaamse onderzoekschool Experimentele Psychopathologie (EPP), en is editor-in-chief van The Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry.

Laatst gewijzigd:01 februari 2021 14:53