PLG Nederlands
Doelgroep
Docenten Nederlands in het voortgezet onderwijs.
Inhoud en resultaat
Snel na de lancering van ChatGPT was generatieve AI niet meer weg te denken in het klaslokaal en de leerling. Getuige de meest recente publicaties in Levende Talen magazine zien sommige docenten in AI een manier om de schrijf- en denkvaardigheid te helpen ontwikkelen. Door leerlingen te leren om de output van CHATGPT kritisch te analyseren en beoordelen, kunnen ze deze technologie inzetten als inspiratiebron voor eigen ideeën en formuleringen. Maar niet alle docenten staan onbezorgd tegenover AI. Zo zijn er zorgen dat leerlingen minder kritisch worden in het selecteren, ordenen en beoordelen van informatie en dat het gebruik van AI de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid ondermijnt; in plaats van zelf te denken en deze gedachten om te zetten in formuleringen, besteden leerlingen dit uit aan technologie. Ook leven bij docenten morele dilemma’s die te maken hebben met duurzaamheid en de visie op de relatie tussen school en samenleving.
Met de komst van de kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap wordt het verantwoord leren omgaan met AI een onderdeel van het curriculum Nederlands. Docenten Nederlands worden geacht hun leerlingen weloverwogen keuzes te leren maken in het gebruik van digitale technologie en digitale media, waarbij ze leren dat digitale technologie invloed heeft op henzelf en op de wereld, en welke invloed ze zelf hebben op deze digitale wereld.
In deze professionele leergemeenschap verkennen we een aantal vraagstukken rondom het verantwoord omgaan met AI. We bespreken ethische aspecten van het gebruik van AI in het onderwijs, zullen verschillende mogelijke toepassingen van AI bij het schoolvak Nederlands verkennen. Deelnemers proberen toepassingen uit in hun eigen onderwijs en reflecteren op de gewenste en ongewenste effecten ervan. Hierbij richten we ons in eerste instantie op het gebruik van generatieve AI bij schrijfvaardigheid en kritisch lezen.
Doelen
- Een visie ontwikkelen op de rol van AI in het onderwijs in het algemeen en specifiek in het schoolvak Nederlands op de eigen school.
- Passend bij deze visie, onderwijs/lesmateriaal ontwikkelen, uitproberen en evalueren.
Certificering
Deelnemers ontvangen een certificaat wanneer ze aan minimaal 7 bijeenkomsten hebben deelgenomen.
Studielast
48 uren
Data, tijden en plaats
8 bijeenkomsten in kalenderjaar 2026, van 14.00-17.00.Locatie: Groningen (precieze locatie nog te bepalen)
- Donderdag 5 februari
- Donderdag 5 maart
- Donderdag 2 april
- Donderdag 18 juni
- ntb
- ntb
- ntb
- ntb
Tarief
600 euroDe bijeenkomsten zijn niet los te volgen.
PLG-leiding en informatie
mw. drs. Carien Bakker c.h.w.bakker rug.nlmw. drs. Clary Ravesloot c.j.m.ravesloot rug.nl
Annuleringsvoorwaarden 2025-2026
- Aanmelden is mogelijk tot 3 weken voorafgaand aan de start van de PLG.
-
Bij afmelden na drie weken voor de start van de PLG wordt 100% van de kosten in rekening gebracht.
-
Bij verhindering van een cursist kan een collega/vervanger aan de activiteit deelnemen. (e-mail: vakdidactieknoord rug.nl)
-
Annulering door de Lerarenopleiding/Expertisecentrum Vakdidactiek Noord is mogelijk bij onvoldoende inschrijvingen of bij overmacht. Uiteraard retourneren wij dan uw betaling.
Laatst gewijzigd: | 23 september 2025 08:59 |