Skip to ContentSkip to Navigation

Barry de Groot en Alexander Minnaert benoemd als lid NJi Erkenningscommissie Interventies

04 december 2024
Barry de Groot
Barry de Groot
Alexander Minnaert
Alexander Minnaert

Barry de Groot en Alexander Minnaert zijn benoemd als lid van de NJi Erkenningscommissie Interventies, deelcommissie ontwikkelingsstimulering, onderwijs-gerelateerd aanbod en jeugdwelzijn. Barry de Groot is wetenschappelijk commissielid geworden en Alexander Minnaert is benoemd als voorzitter. Minnaert was al acht jaar lid van deze deelcommissie.

De NJi Erkenningscommissie Interventies is een landelijke commissie die onafhankelijk oordeelt over effectieve jeugdinterventies. Een jeugdinterventie is een theoretisch en praktisch weldoordachte, systematische aanpak voor preventie, ondersteuning en hulp bij specifieke risico's en problemen. Interventies die zijn erkend door de commissie worden opgenomen in de databank Effectieve jeugdinterventies. In deze databank is een overzicht van alle erkende interventies per werkveld opgenomen. Opdrachtgevers, beleidsmakers en uitvoerders kunnen in de databank terecht om interventies te raadplegen en verantwoorde keuzes te maken.

De werkvelden zijn:

  • Jeugdzorg en psychosociale/pedagogische preventie
  • Jeugdgezondheidszorg, preventie en gezondheidsbevordering
  • Ontwikkelingsstimulering, onderwijs-gerelateerd aanbod en jeugdwelzijn
  • Justitiële interventies
  • Maatschappelijke ondersteuning, participatie en veiligheid
  • Sport en Bewegen

Van interventies in het werkveld is de kwaliteit niet altijd bekend. Om meer inzicht te verkrijgen in de theoretische onderbouwing en de empirische bewijskracht van die interventies worden ze sinds 2007 getoetst op kwaliteit, uitvoerbaarheid en effectiviteit. De erkenningscommissie doet dit aan de hand van onafhankelijke criteria.

Erkenningscommissie Interventies

Het NJi is een nationaal kenniscentrum dat actuele kennis over opgroeien verzamelt, verrijkt, duidt en deelt. Dit doet zij onder andere middels de databank Effectieve jeugdinterventies. Deze databank bevat beschrijvingen van programma's voor steun en hulp bij opgroeien en opvoeden. De in de databank opgenomen interventies zijn door de landelijke NJi Erkenningscommissie Interventies onafhankelijk beoordeeld.

De Erkenningscommissie Interventies is samengesteld uit leden vanuit de wetenschap en vanuit beleid en praktijk en wordt ondersteund door het Samenwerkingsverband Erkenning van Interventies. In dat samenwerkingsverband werken verschillende kennisinstituten aan het erkenningstraject: Kenniscentrum Sport & Bewegen, Movisie, Nederlands Jeugdinstituut, RIVM Afdeling Gezond Leven, Trimbos-instituut en Vilans. De kennisinstituten hebben geen inhoudelijke rol bij de beoordeling van de interventies. Ze ondersteunen en coördineren het erkenningstraject voor de indieners en voor de deelcommissies. Iedere deelcommissie wordt ondersteund door het Nederlands Jeugdinstituut (NJi).

Meer informatie

Barry de Groot is Universitair Docent/onderzoeker Orthopedagogiek met specialisatie in de Leerproblemen en tevens ook wetenschappelijk coördinator van het faculteit-overstijgende Centrum voor Dyslexie en Dyscalculie (CDD) aan de Rijksuniversiteit Groningen. Alexander Minnaert is hoogleraar Orthopedagogiek en Klinische Onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen

Laatst gewijzigd:04 december 2024 11:58
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws

  • 30 juni 2025

    Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders

    Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...

  • 17 juni 2025

    Het brein als blokkentoren

    Al decennialang probeert Monicque Lorist, hoogleraar cognitieve neuropsychologie, te ontrafelen hoe het menselijk brein werkt. Wat beïnvloedt ons denken? Wat gebeurt er als we moe zijn, of ouder worden? “Er is nog zo veel wat we niet weten. Vragen...

  • 16 juni 2025

    Wetenschap Werkt | Druk & Dwars

    Nogal wat kinderen vertonen energiek en eigenzinnig gedrag dat niet past bij de eisen van onze samenleving. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers willen daarom graag handvatten om ermee om te gaan, zonder gelijk het hulpverleningscircuit...