Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Symposium + Lancering Centrum voor Religie, Gezondheid en Welzijn

Wanneer:vr 30-11-2018 11:00 - 17:00
Waar:Faculteit Theologie en Religiewetenschappen, Oude Boteringestraat 38, Groningen
CRHW

Op vrijdag 30 november vindt de officiële lancering plaats van het Centrum voor Religie, Gezondheid en Welzijn plaats. Dit centrum bundelt wetenschappelijk onderzoek naar zingeving, welzijn, gezondheid en de dood vanuit verschillende disciplines, zoals psychologie, antropologie, sociologie en filosofie. Het centrum is onderdeel van de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap en is verbonden met de Aletta Jacobs School of Public Health, Rijksuniversiteit Groningen.

Ter gelegenheid van haar lancering organiseert het centrum het symposium De Zin van Welzijn. Onderzoekers en professionals buigen zich deze dag zich samen met u over aardbevingen, seksueel welzijn en de dood. Hoe geeft men zin aan verlies? Hoe kunnen zingevingsvragen in het Gronings-Drentse aardbevingsgebied worden begeleid? Hoe dragen religieuze gemeenschappen bij aan seksueel welzijn?

U bent allen van harte uitgenodigd om deze feestelijke opening bij te wonen. Als u aan het hele programma (inclusief lunch) wilt deelnemen graag voor 26 November een bericht naar receptie.ggw rug.nl

De Zin van Welzijn. Religie, seksualiteit en de dood
11.00 Welkom en officiële opening
Zingeving in aardbevingsgebied
11:30 Roundtable: Een gesprek over de rol van zingeving in de regio Groningen en Drenthe tussen bewoners, onderzoekers en professionals. Met onder andere Bea Blokhuis, Tom Postmes, Jorien Holsappel en Hanneke Muthert.
12.30 Lunch
De zin van seksueel welzijn
13.30 Pre-presentatie van het rapport en adviezen vanuit het onderzoeksproject Religion, Sexuality and Secularism, door Brenda Bartelink. Met reacties door Billie de Haas (RUG/SHARE-NET) en Karin de Schipper-Visser (SKIN).
De zin van de dood (Engels)
15:00 Introductie door Christoph Jedan
15:10 Welkomstwoord door Eric Venbrux
15:15 Lezing door Avril Maddrell (University of Reading)