Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

NWO Smart Industry-subsidie voor SMART-AGENTS project

13 mei 2020

NWO heeft een Smart Industry-subsidie van 600.000 euro toegekend aan Dr. Kerstin Bunte, Dr. Michael H.F. Wilkinson, Dr. Ajay Giri Prakash Kottapalli en Prof. dr. Bayu Jayawardhana van de Rijksuniversiteit Groningen. In het Smart Industry-programma werken wetenschappers en bedrijven samen aan projecten op het snijvlak van big data, smart industry en de creatieve industrie. Het team gaat onderzoek doen naar het ontwikkelen van symbiotische netwerken van collaborative agents (drones) als oplossing voor logistiek en landbouw. Het is een interdisciplinair project tussen het Bernoulli Institute for Mathematics, Computer Science and Artificial Intelligence en het Engineering and Technology Institute Groningen.

Industriële omgevingen zoals landbouw en logistiek staan voor uitdagingen als het gaat om autonome technische oplossingen. De enorme schaal van de kasproductie maakt oogstvoorspelling, ongediertebestrijding en het bewaken van de fotosynthetische efficiëntie moeilijk, kostbaar en gevaarlijk. Evenzo bevatten grote magazijnen grootschalige voorraden die regelmatig moeten worden beheerd en gecontroleerd om logistieke processen te optimaliseren. Beide takken staan voor uitdagingen als het gaat om autonome technische oplossingen. Er is een groeiende vraag naar ‘mobile agents’ die verschillende taken kunnen uitvoeren. In het bijzonder multi-platform Cyber-Physical-Systems (CPS's), waarbij verschillende agents bijdragen aan een netwerk dat meerdere doelen tegelijk oplost.

Volledig geautomatiseerd systeem

Het SMART-AGENTS-project, geleid door Dr. Bunte, zal een robuust, volledig geautomatiseerd systeem ontwikkelen dat gebruik maakt van een samenwerkingsnetwerk van kleine autonome drones. Met hun uitrusting en mogelijkheden dragen de kleine drones bij aan het oplossen van belangrijke taken. Het onderzoeksproject betreft meerdere interdisciplinaire aspecten. De onderzoekers richten zich op de ontwikkeling van nieuwe biomimetische zelfaangedreven microsensoren en de integratie van meerdere sensoren voor robuuste navigatie en besturing in dynamische omgevingen. Daarnaast werken zij aan realtime 5G-communicatie en edge computing om schaalbaarheid te bieden en integratie van meerdere agenten mogelijk te maken.

Zelfs als het donker en wazig is

Het SMART-AGENTS-platform maakt de integratie van meerdere sensoren mogelijk, waaronder sensor arrays voor micro-elektromechanische systemen (MEMS), camera's, draadloze handtekeningen en metingen van magnetische velden. 3D-stroomgebaseerde beelden van de omgeving maken de controle van de samenwerkende agenten mogelijk, zelfs in donkere en wazige omstandigheden.

samenwerkingsnetwerk van kleine autonome drones
Laatst gewijzigd:13 mei 2020 15:34