Onderzoek Stratingh

2023 Izatt-Christensen Award toegekend aan Prof. Sijbren Otto

06 maart 2023
Sijbren Otto

Sijbren Otto, hoogleraar systeemchemie bij het Stratingh Instituut voor Chemie, is de ontvanger van de 2023 Izatt-Christensen Award, voor zijn vernieuwende werk in de chemie van supramoleculaire systemen. Daarmee heeft hij de supramoleculaire chemie een geheel nieuwe richting gegeven. Otto zal de prijs in ontvangst nemen tijdens het 17e International Symposium on Macrocyclic and Supramolecular Chemistry dat eind juni plaatsvindt in Reykjavik, IJsland.

Otto kwam in 2009 naar de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij snel carrière maakte als onderzoeker en inmiddels hoogleraar is. Zijn onderzoek richt zich op de verhouding tussen niet-covalente interacties en chemische reactiviteit. Otto heeft supramoleculaire systemen ontwikkeld met eigenschappen die lijken op die van levende organismen. Zijn ultieme doel is om leven te laten ontstaan, niet door het leven zoals wij dat nu kennen na te bootsen, maar door een compleet nieuw systeem op te zetten dat alle essentiële eigenschappen van leven bezit.

De kwaliteit van zijn werk heeft hem veel onderzoeksgeld opgeleverd (onder meer een ERC Starting Grant en Advanced Grant, en een VICI van NWO), betrokkenheid bij grote initiatieven (zoals het Zwaartekracht programma Functionele Moleculaire Systemen) en verschillende prijzen (zoals de Supramolecular Chemistry Award van de Britse Royal Society of Chemistry) en het lidmaatschap van de KNAW.

Al bij de start van zijn carrière als zelfstandig onderzoeker was Otto een leidende figuur in het jonge veld van de systeemchemie: hij leidde twee opeenvolgende Europese COST actions, waarin hij ruim 95 Europese onderzoeksgroepen bij elkaar bracht rond dit thema. Hij coördineerde verder twee ITN’s (Europese trainingsprogramma’s voor promovendi), was medeoprichter van het eerste wetenschappelijke tijdschrift in het vakgebied (Journal of Systems Chemistry) en was mede-initiatiefnemer en -organisator van een serie Gordon Conferences over systeemchemie.

Otto speelde ook een sleutelrol bij het opzetten van het Nederlandse Origins Center, dat het ontstaan van leven onderzoekt. In Groningen introduceerde hij, samen met collega’s in de biochemie, de systeemchemie in het onderwijsprogramma van de opleiding scheikunde, via een nieuwe cursus ‘Synthetische biologie en systeemchemie’.

Meer over Otto is te vinden op de RUG website.

Laatst gewijzigd:09 maart 2023 12:21