Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Herbenoeming professor Agnes van den Berg

22 december 2016

Het bestuur van de Stichting Leerstoelen Natuurmonumenten heeft met instemming van het bestuur van FRW en gemachtigd door het College van Bestuur van de RUG besloten prof. Agnes van den Berg per 1 januari 2017 te herbenoemen op de bijzondere leerstoel Beleving en Waardering van Natuur en Landschap. De herbenoeming geldt voor een periode van 5 jaar. De leerstoel maakt onderdeel uit van de Basiseenheid Culturele Geografie.

Professor Van den Berg is in Nederland één van de pioniers op het gebied van onderzoek naar natuurbeleving en gezondheid. In de afgelopen vijf jaar heeft zij dit onderzoek verder versterkt en op de kaart gezet, onder meer door het begeleiden van promotie onderzoeken, publicaties in vaktijdschriften, en lezingen voor een breed publiek. Van den Berg ziet de herbenoeming en verlenging van de leerstoel als een belangrijke erkenning voor het vakgebied. De komende jaren wil ze zich vooral toeleggen op het verder ontrafelen van de mechanismen die ten grondslag liggen aan de positieve effecten van natuur op gezondheid en welzijn. Ook zal zij zich blijven inzetten voor een betere integratie en benutting van de gezondheidseffecten van natuur in de gezondheidszorg en inrichting van de dagelijkse leefomgeving.

Laatst gewijzigd:26 februari 2020 09:40