Een kijkje in de honourscursus ‘Philosophy of Nature’ van dr. Marc Pauly

Kunt u iets over uzelf vertellen?
Mijn naam is Marc Pauly. Ik ben universitair docent aan de Faculteit der Wijsbegeerte en tevens hoofd van het Kenniscentrum Filosofie, de Science Shop van de faculteit. De Science Shop richt zich op het toepassen van filosofisch onderzoek in maatschappelijke contexten, in samenwerking met partners uit de gemeenschap. Ik werk al meer dan 15 jaar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarvoor heb ik in de Verenigde Staten, Engeland en Frankrijk gewerkt. De afgelopen drie jaar heb ik de honourscursus Philosophy of Nature gegeven aan het Honours College.
Wat maakt het Honoursprogramma zo bijzonder?
Het Honoursprogramma is uniek vanwege zijn interdisciplinaire karakter, academische vrijheid en innovatieve benadering van onderwijs en leren. In tegenstelling tot traditioneel onderwijs kunnen docenten innovatieve cursussen ontwerpen en hebben studenten de vrijheid om hun eigen projecten voor het Atelier te bedenken, die ze later presenteren tijdens het Honours Festival. Nauwe samenwerking tussen docenten en studenten – via de verbredingsmodule, de Summer School en het Atelier – bevordert een diepe betrokkenheid en sterkere banden tussen docenten en studenten, en Honours-docenten worden geïnspireerd door de perspectieven en ideeën van hun studenten. De diversiteit aan achtergronden en disciplines van de studenten verrijkt de discussies en stimuleert intellectuele nieuwsgierigheid, creativiteit en persoonlijke groei. Misschien gaat de ware essentie van leren meer over de band tussen docenten en studenten, het enthousiasme dat ze delen en de vrijheid om samen ideeën te verkennen in een interdisciplinaire leergemeenschap. Ik denk dat het Honours College een model zou kunnen zijn voor hoe we het onderwijs binnen de faculteiten in het algemeen zouden moeten herstructureren. Bijvoorbeeld door meer studenten de kans te geven om aan creatieve projecten zoals in het Atelier te werken of op excursie te gaan.
Kunt u ons iets vertellen over de cursus Philosophy of Nature, inclusief de Summer School en het Atelier?
De cursus Philosophy of Nature onderzoekt de fundamentele relatie tussen mens en natuur en behandelt milieukwesties, filosofische perspectieven en vragen als hoe de natuur wordt begrepen of politiek wordt vertegenwoordigd. Tijdens de vijfdaagse Summer School in Drenthe verblijven studenten in het NIVON House for Nature Friends hostel, bezoeken ze lokale natuurreservaten om te observeren en te discussiëren over kwesties zoals het al dan niet voeren van dieren tijdens strenge winters, en reflecteren ze op hoe de ervaringen van de Summer School hen beïnvloeden. Ze leren ook over de ervaringsgerichte benadering van de natuur door de bosbeweging, zoals het volgen van dieren, het identificeren van planten en het aangaan van een diepere verbinding met de natuurlijke wereld. Voor veel internationale Honours-studenten is het ontdekken van het Noord-Nederlandse landschap een eyeopener. Het Atelier stelt hen in staat om op creatieve wijze met de cursus thema's aan de slag te gaan via projecten die worden gepresenteerd op het Honours Festival. Eerdere projecten waren onder meer het maken van verhalenboeken waarin culturele visies op de natuur en andere artistieke interpretaties worden onderzocht, en discussies over wolven in Nederland, waar ecologen de groeiende wolvenpopulatie verwelkomen vanwege het ecologisch evenwicht, terwijl boeren hun bezorgdheid uiten over aanvallen op vee.
Hoe verrijkt het interdisciplinaire karakter van deze opleiding het leerproces van Honours-studenten?
Honours-studenten groeien zowel op academisch als persoonlijk vlak dankzij het interdisciplinaire en praktijkgerichte karakter van deze cursus. Zo dragen biologiestudenten bij met hun praktische kennis van wetenschappelijk onderzoek. Op dezelfde manier bieden studenten uit andere vakgebieden, zoals geschiedenis of kunst, perspectieven waar ik zelf niet aan gedacht zou hebben. Een memorabel voorbeeld was een geschiedenisstudent die middeleeuwse Europese dierenprocessen besprak en daarmee een historische context bood voor debatten over de morele en juridische status van dieren vandaag de dag. Deze uitwisselingen verrijken zowel het begrip van de studenten als dat van mijzelf. Wat persoonlijke ontwikkeling betreft, beschrijven studenten de cursus vaak als zeer lonend. Ze treden buiten hun comfortzone, ontwikkelen creatieve vaardigheden en werken aan projecten die worden gedreven door hun eigen nieuwsgierigheid. Voor mij ligt een deel van het plezier van lesgeven in het verrast worden door je studenten, in plaats van te verwachten dat ze gewoon doen wat je voorschrijft. Dit bevordert een leeromgeving die is gebaseerd op initiatief, reflectie en gezamenlijke verkenning.
Welke contacten hebt u gelegd met partners buiten de universiteit?
We werken samen met lokale en regionale partners, waaronder de bosbeweging, een ecoloog uit de provincie Drenthe en medewerkers van nabijgelegen natuurreservaten die we bezoeken voor de Summer School. Zo kwam er een jaar geleden een ecoloog bij ons om de politieke en ecologische discussies over de herintroductie van wolven te bespreken, waardoor studenten inzicht kregen in complexe milieukwesties in de praktijk. We hebben ook samengewerkt met lokale schapenhouders, waardoor studenten rechtstreeks konden horen van mensen die door deze ecologische dynamiek worden beïnvloed.