Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

21 november 2012

Promotie: mw. M. Fijlstra, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Nutrient digestion and absorption during chemotherapy-induced intestinal mucositis in the rat

Promotor(s): prof.dr. E.H.H.M Rings, prof.dr. H.J. Verkade, prof.dr. E.S.J.M. de Bont

Faculteit: Medische Wetenschappen

Voeding via darmsonde en infuus bevordert wellicht herstel na chemotherapie

Kankerbehandeling door middel van chemotherapie leidt vaak tot ernstige bijwerkingen, zoals darmslijmvliesschade (intestinale mucositis). Deze darmschade bemoeilijkt de vertering en opname van voeding. Patiënten krijgen last van verminderde eetlust, misselijkheid, braken, buikpijn, diarree en gewichtsverlies. Het beloop van hun ziekte kan hierdoor slechter zijn.

Margot Fijlstra onderzocht hoe kankerpatiënten met darmschade door chemotherapie het beste gevoed kunnen worden, zodat zij minder gewicht verliezen en hun darm sneller herstelt. In een diermodel met vergelijkbare darmschade probeerde zij verschillende voedingsstrategieën uit, waarbij zij inzoomde op de vertering en opname van koolhydraten, vetten en eiwitten.

Fijlstra stelt vast dat de darm alleen nog maar simpele suikers en eiwitten kan opnemen, wanneer deze continu door een darmsonde worden toegediend. Helaas verdraagt de darm grote hoeveelheden van deze voedingsstoffen niet, waardoor deze voedingsstrategie niet geschikt blijkt om gewichtsverlies te voorkomen. Kleine beetjes voeding via de darm blijken wel het herstel van de darm te bevorderen. Voeding via het bloed (door middel van een infuus) wordt goed verdragen en kan gewichtsverlies voorkomen, stelt de promovendus verder vast. De optimale voedingsstrategie lijkt dus een combinatie van continue voeding via de darm om het darmherstel te bevorderen en voeding via het bloed om gewichtsverlies te voorkomen. Nader onderzoek moet aantonen of deze voedingsstrategie ook voor mensen optimaal is. Aan dit klinische onderzoek wordt inmiddels gewerkt.

Margot Fijlstra (IJlst, 1980) studeerde Geneeskunde in Leiden. Ze verrichtte haar onderzoek in het Laboratorium Kindergeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd mede gefinancierd door Fonds NutsOhra en KiKa Kinderen Kankervrij. Fijlstra werkt inmiddels als postdoc in het Montefiore Medical Center in New York (USA).

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:59