Over ons Campus Fryslân

Promotie Hellen Dawo

Wanneer:wo 19-04-2023 12:45 - 14:00
Waar:De Beurs (ook online)
foto van Hellen Dawo

Het onderzoeken van duurzaam ondernemerschap in een European Protected area

Wat zijn de uitdagingen en kansen voor duurzaam ondernemen in en rond het Werelderfgoed Waddenzee? Hellen Dawo, promovendus duurzaamheid aan de Rijksuniversiteit Groningen/Campus Fryslân, onderzocht dit in een Interreg Funded project in samenwerking met het Common Wadden Sea Secretariat (CWSS). Zij promoveert op 19 april.

Het is mogelijk om de promotie online te volgen via deze livestream op 19 april. Het programma volgt op deze site.

Beschermde gebieden zijn een belangrijke ecologische, culturele en economische hulpbron. Deze gebieden bieden ruimte aan vogel-, dier- en plantensoorten om te gedijen. Verder vertrouwen gemeenschappen die in en rond beschermde gebieden wonen op de schoonheid en kwaliteit ervan voor economische activiteiten zoals visserij, landbouw en toerisme. Maar hoe kunnen deze gemeenschappen economische activiteiten ontplooien en toch de kwaliteit van de beschermde gebieden behouden?
'De meeste onderzoeken naar duurzaam ondernemen richten zich op grote producties of start-ups. De inspanningen, uitdagingen en strategieën van bestaande kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) worden vaak over het hoofd gezien', zegt Hellen. Voor haar studie interviewde en bezocht Hellen mkb'ers in de Nederlandse, Duitse en Deense Waddengebieden.

Uitdagingen voor duurzaam ondernemen

Kmo's werden geconfronteerd met verschillende uitdagingen voor duurzame handelspraktijken en grensoverschrijdende economische activiteiten. Zo was het voor mkb'ers ingewikkeld om overheidsfinanciering te krijgen voor duurzame praktijken zoals zonnepanelen. De kleine bedrijven moesten vertrouwen op hun eigen inspanningen en netwerken. Daarnaast is de Waddenzee een grensoverschrijdend beschermd gebied. Dit betekent dat er verschillende regels zijn over economische activiteiten en milieubescherming, afhankelijk van het land. De verschillen belemmerden soms bepaalde grensoverschrijdende activiteiten; een grenshek maakte bijvoorbeeld het kijken naar vogels moeilijk, hoewel het de landbouw ondersteunde. De implementatie van duurzame praktijken door kmo's in beschermde gebieden was een uitdaging, maar samenwerking met bestaande en nieuwe partners maakte het mogelijk.

Kansen voor duurzaamheid in kleine bedrijven in beschermde gebieden

Een studie van bedrijfsmodellen voor duurzaamheid in het beschermde gebied bracht verschillende strategieën aan het licht. De duurzaamheidsgedreven kmo's richtten zich op reputatie en merkwaarde, werknemers, innovatiemogelijkheden, gemeenschapsontwikkeling, milieubehoud of risicovermindering. 'Verder onderzoek is nodig om de impact van duurzame praktijken door kmo's in beschermde gebieden te bepalen.', zegt Hellen Dawo. 'Gezien het aantal kleine bedrijven in en rond beschermde gebieden is het belangrijk om precies te weten hoe ze bijdragen aan de kwaliteit ervan, en de leefbaarheid voor de gemeenschappen in het gebied'. Ze hoopt dat de resultaten van haar onderzoek, zoals het Nature-Business-Community development (N-B-Cd) canvas, de toekomstige samenwerking tussen industrie en bedrijfsleven zullen verbeteren.

Hellen Dawo

Hellen Dawo is Keniaans onderzoeker, nu woonachtig in Nederland. Ze behaalde haar Bachelor of Science aan de Moi University in Kenia. Meer dan vijf jaar werkte ze in de productie en het landbouwonderzoek in het westen van Kenia. In 2016 begon ze aan een master in milieu- en energiemanagement aan de Universiteit Twente in Nederland, waar ze cum laude afstudeerde.

Haar promotieonderzoek begon in november 2018, nadat ze een jaar als trainee bij Philips (Amsterdam) had gewerkt. Momenteel is ze docent aan de Universiteit Utrecht.