Alumni Steun onderzoek en onderwijs Gezond ouder worden

Astma voorspellen met een druppeltje bloed?

Astma is een chronische ongeneeslijke aandoening aan de luchtwegen. Onder jonge kinderen is het de meest voorkomende chronische ziekte. Gerard Koppelman (Kinderlongziekten, UMCG) doet onderzoek naar de genetische oorzaken van astma bij jonge kinderen. Hij is kinderarts-pulmonoloog, hoogleraar kinderlongziekten en hoofd sectie Kinderlongziekten en Kinderallergologie in het UMCG. Met zijn onderzoek hoopt Koppelman oplossingen te vinden die helpen de ziekte te behandelen en te voorkomen.

Omgeving en genen

Waarom worden sommige kinderen wel ziek en andere niet? Om hier achter te komen, beogen Gerard Koppelman en zijn team de dynamiek tussen prikkels uit de omgeving en erfelijke eigenschappen in kaart te brengen. Er zijn mogelijk veel genen betrokken bij de oorzaak van astma en ook de omgeving heeft veel invloed. Maar kinderen kunnen ook over de ziekte heen groeien, zij hebben iets in zich dat maakt dat ze herstellen. Wat dit precies is, is nog niet duidelijk.

Koppelman’s missie is het voorkomen van astma door het vroeger en beter te behandelen. De oplossing, zo wordt verwacht, ligt in genetisch onderzoek. Als de genen die de ziekte veroorzaken kunnen worden opgespoord en er komt duidelijkheid over de interactie tussen genen en omgevingsfactoren, dan kunnen preventieve maatregelen worden genomen.

Uiteindelijk hoopt Koppelman een model te kunnen ontwikkelen waarmee voorspeld kan worden welk kind astma ontwikkelt en welk kind niet. Misschien leidt dit onderzoek er wel toe dat we straks in de spreekkamer, met een druppeltje bloed en een DNA-chip, precies kunnen zien: die heeft wel een bepaald medicijn nodig en die, dat komt zonder medicijn wel goed.

Doneren

Met de steun van alumnikring Amsterdam kan er meer onderzoek gedaan worden. Wilt u ook bijdragen aan het onderzoek van Koppelman? Dan kunt u contact opnemen met het Ubbo Emmius Fonds.

Laatst gewijzigd:11 juli 2019 13:08