350 jaar Groningens Ontzet - Alumni Terugkomdag

Op 27 augustus vierden Stad en universiteit 350 jaar Groningens Ontzet. In Rampjaar 1672 werd het toenmalige Nederland, de Republiek der Verenigde Nederlanden, aangevallen door vier buurlanden, Engeland, Frankrijk en twee Duitse bisdommen. De Republiek leek ten onder te gaan, maar Groningen wist de belegering door 'Bommen Berend', de Munsterse bisschop Bernhard van Galen, te weerstaan. Het was een keerpunt in de Nederlandse geschiedenis dat elk jaar gevierd wordt, dit lustrumjaar met een extra uitgebreid feestprogramma. Ook voor de Rijksuniversiteit Groningen was het een mooie aanleiding diverse activiteiten te organiseren, onder meer een alumnidag met een stadswandeling door Beno Hofman, een Groote Maaltijd op het academieplein en het symposium: ‘Verzet en vrijheid: Het Gronings Ontzet van 1672 en de Universiteit’. Zowel het academiegebouw als de universiteitsbibliotheek waren opengesteld voor bezoek.

Bekijk hieronder de foto's van Gerhard Taatgen voor een impressie van de alumnidag. En vergeet niet de video 'Hai is vot' van Frank den Hollander (Rooie Rinus) en de Humanity Hit over het Groningens Ontzet. In de UB is bovendien nog tot en met 30 oktober de tentoonstelling: "De Groninger Academie & Groningens Ontzet" te zien, samengesteld door de afdeling Bijzondere Collecties.

Laatst gewijzigd:04 maart 2024 12:39