Alumni Over alumni

Summer in the City

Van 1974 tot eind 1978 huisde ik in Selwerd III, aan de Duindoornstraat, de flat het dichtst bij Paddepoel. Ik belandde op de tiende (en hoogste) verdieping, wat het gevoel deed herleven van toen ik als kleuter van een bovenverdieping van de Amsterdamse Jan van Galenstraat naar beneden keek: wat waren die mensen en auto's klein! Toen mijn ouders met de verhuisdozen waren verdwenen, verkende ik de stad. De zomer van 1974 was aardig goed in mijn herinnering en onuitwisbaar is dat ik op een zinderende hoek van het Zuiderdiep en de Oosterstraat stond terwijl de tonen van Lovin'Spoonful's Summer In The City zich onweerstaanbaar aan me opdrongen.
Selwerd III was een zootje ongeregeld, met de ondergrondse strijd tussen studenten die hygiëne een vies woord vonden en degenen die het leefbaar wilden maken of houden. Aan Pim Fortuyn heb ik uit die tijd echter geen herinneringen.

Aan de andere kant van de tiende verdieping bevonden zich geen studentenkamers, maar ruimten die thans short stay rooms genoemd zouden worden. Het Noordelijk Filharmonisch Orkest had een arrangement dat gastdirigenten en solisten daar konden verblijven. De klanken van oefenende violisten of hoboïsten vulden dan de gangen. Die contacten leverden soms ook een vrijkaartje op. Maar meestal reageerden medestudenten wat meewarig als je vertelde dat je in Selwerd woonde.

Ilona Willemars, Nederlands recht 1986

Laatst gewijzigd:09 oktober 2019 12:31