12 maart: RUG neemt maatregelen om coronavirus in te dammen

Alle colleges, examens en grote evenementen afgelast tot 10 april, waar mogelijk colleges online

Ga naar www.rug.nl/corona voor de meest recente informatie.

Het kabinet heeft donderdagmiddag 12 maart besloten dat al het wetenschappelijk onderwijs op de universiteiten in ieder geval tot en met 31 maart zal worden afgelast. De RUG volgt dit advies op en heeft de volgende maatregelen genomen:

• Vanaf vrijdag 13 maart tot in ieder geval vrijdag 10 april worden alle fysieke colleges, tutorials, en tentamenzittingen afgelast. Let op: dit geldt voor alle fysieke tentamens. Waar mogelijk zullen colleges en tentamens online worden aangeboden. Dit zal niet altijd haalbaar zijn. Op intranet is informatie over online werken en studeren beschikbaar. Voor studenten via de Student Portal. Voor medewerkers via My University.
  • Het wetenschappelijk onderzoek gaat zoveel als mogelijk gewoon door.
  • Alle studenten worden zo spoedig mogelijk geïnformeerd over de mogelijke gevolgen van de genomen maatregelen als het gaat om onderwijs en examens.
  • Alle studiezalen in de Universiteitsbibliotheek (Binnenstad en Zernike), Centrale Medische Bibliotheek (CMB) en op Faculteiten worden vanaf vrijdag 13 maart tot in ieder geval vrijdag 10 april gesloten. Studium Generale, de USVA, het Universiteitsmuseum en het Sportcentrum zijn in deze periode ook gesloten. Alle andere (faculteits)gebouwen blijven geopend.
  • Alle evenementen met meer dan 100 deelnemers (waaronder ook oraties en promoties) worden afgelast of uitgesteld. Voor Faculteiten en diensten die eigen evenementen organiseren, geldt dezelfde richtlijn.
  • Alle externe evenementen die in de gebouwen van de RUG plaatsvinden met meer dan 100 bezoekers of deelnemers worden geschrapt.
  • Voor alle medewerkers geldt dat het advies is om, als de dienst het toelaat, zo veel mogelijk thuis te werken. Hierover moeten medewerkers afstemmen met hun direct leidinggevende.
  • In principe zijn dienstreizen niet meer toegestaan tenzij echt noodzakelijk.
  • Medewerkers met klachten als verkoudheid, hoesten of koorts moeten in ieder geval thuisblijven en moeten zich zo nodig ziekmelden bij hun leidinggevende.

Geschrapte activiteiten en examens worden waar mogelijk zo snel mogelijk opnieuw ingeroosterd. Op www.rug.nl/corona staat alle actuele informatie over het coronavirus. Dit nieuwsbericht wordt dagelijks bijgewerkt om 9.00 en 13.00 uur of vaker als er aanleiding voor is. De veelgestelde vragen worden bijgewerkt op basis van de vragen die leven binnen en buiten de universiteit.

Dit is een spannende tijd voor onze academische gemeenschap en we zijn ons bewust van de impact van deze beslissingen. De RUG zal zich tot het uiterste inspannen om de negatieve gevolgen voor studenten en medewerkers zoveel als mogelijk te beperken.

Laatst gewijzigd:03 juni 2022 10:51