Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

College van Bestuur omarmt nieuwe plannen voor Impact Festival
21 september 2022
Feringa en Dijkgraaf
Ben Feringa, Robbert Dijkgraaf en presentator Jim Jansen (vlnr). Foto: Maarten Berkers

Afgelopen week overhandigden Ben Feringa en Anouk Lubbe het eerste exemplaar van hun boek Alledaagse Moleculen aan minister Robbert Dijkgraaf. Het rijk geïllustreerde boek geeft een toegankelijk overzicht van 180 stoffen uit ons dagelijks leven. Het College van Bestuur is bijzonder trots op het initiatief van hoogleraar Feringa en onderzoeksmanager Lubbe, dat landelijk aandacht kreeg in onder meer Khalid en Sophie, Met het Oog op Morgen en Nemo Kennislink.

‘Ik ben onder de indruk van het boek’, zegt rector magnificus Cisca Wijmenga. ‘Ben en Anouk laten prachtig zien hoe interessant het is om de brede omvang en betekenis van de scheikunde te begrijpen. Voor iedere Nederlander is dit een geweldig leuke kennismaking met de chemie.’ In hun boek bespreken Feringa en Lubbe de belangrijkste moleculen uit onze directe omgeving. Feringa: 'Met dit boek willen we de lezer ook de verwondering over de moleculen van elke dag laten ervaren. Geniet van de veelzijdigheid en schoonheid van de moleculaire bouwstenen van de wereld om ons heen. Wat is jóuw favoriete molecuul?'

Impact Festival

Het College ziet de activiteiten van Feringa en Lubbe als een schoolvoorbeeld van de manier waarop RUG-wetenschappers kunnen bijdragen aan de maatschappij, geheel in lijn met het Strategisch Plan ‘Making Connections’. Het CvB is er veel aan gelegen om soortgelijke outreach-activiteiten te stimuleren. Het omarmt daartoe ook de nieuwe plannen van het Cluster Onderzoek & Impact (University Services) om de mogelijkheden te onderzoeken voor een jaarlijks Impact Festival, te beginnen in 2024.

Dit festival zal zich moeten focussen op de externe, interdisciplinaire en transdisciplinaire samenwerkingen van de RUG en de impact die de universiteit daarmee heeft. Het Impact Festival biedt tevens een mooie gelegenheid om de deuren te openen en partners een kijkje te geven binnen de muren van de RUG. Het is de bedoeling dat de bestaande Ben Feringa Impact Award een groots onderdeel wordt van het toekomstige Impact Festival.

Feringa en Dijkgraaf
Anouk Lubbe en Ben Feringa overhandigen hun boek aan Robbert Dijkgraaf. Foto: Maarten Berkers
Laatst gewijzigd:21 september 2022 16:38