Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groot internationaal congres van regionale wetenschappers naar Groningen

05 oktober 2016
Social Progress for Resilient Regions

Hoe bevorderen we economische en sociale vooruitgang in en van regio’s? Daarover spreken ruim 800 internationale wetenschappers en beleidsmakers tijdens het 57e congres van de European Regional Science Association (ERSA) dat eind augustus 2017 plaatsvindt in Groningen. Het congres met als thema ‘Social Progress for Resilient Regions’ wordt georganiseerd door de Rijksuniversiteit Groningen en mede mogelijk gemaakt door de gemeente en provincie Groningen, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, het SNN, de NAM, de Europese Investeringsbank en Gasterra.

Na St. Petersburg, Lissabon en Wenen, is Groningen er in geslaagd om dit toonaangevende congres binnen te halen. De deelnemers bestaan uit wetenschappers en beleidsmakers die zich bezig houden met regionale economie, arbeidsmarkt, innovatie en ondernemerschap, leefbaarheid en hieraan gerelateerde onderwerpen. Tijdens het jaarlijkse congres worden de nieuwste wetenschappelijke inzichten gedeeld en is er veel aandacht voor de interactie tussen wetenschap en beleid. Regio’s en lokale overheden zijn samen met het bedrijfsleven en wetenschappers voortdurend op zoek naar mogelijkheden om hun economische, sociale en politieke structuur te verbeteren. Het doel is om beter te kunnen omgaan met nieuwe ontwikkelingen en onverwachte veranderingen. Inzichten die tijdens dit congres worden gepresenteerd kunnen daarbij behulpzaam zijn.

Vooraanstaande wetenschappers en politici

Tijdens het congres vinden speciale beleidssessies plaats die worden georganiseerd in samenwerking met de European Investment Bank, de OECD, de Europese Commissie en de sponsoren van dit congres. In plenaire sessies spreken vooraanstaande wetenschappers en politici, onder wie prof. Tony Venables (Universiteit van Oxford) en prof. Saskia Sassen (Universiteit van Notre Dame, U.S.).

Opening congresjaar: Road to ERSA2017 op 6 oktober 2016

In aanloop naar het congres worden over specifieke regionale onderwerpen vier bijeenkomsten georganiseerd onder de noemer ‘Road to ERSA2017’. De eerste lezing in de Road to ERSA2017 is tevens de opening van het congresjaar en zal worden bijgewoond door wethouder Van Keulen van de gemeente Groningen en gedeputeerde Brouns van de Provincie Groningen. De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 6 oktober om 16:00 uur in Het Kasteel, Melkweg 1, Groningen (www.hetkasteel.com). De eerste bijeenkomst heeft als onderwerp ‘Segregatie in steden’. Sprekers zijn prof. Maarten van Ham (TU Delft) en dr. Anet Weterings (Planbureau voor de Leefomgeving). De tweede bijeenkomst vindt plaats op 10 november en wordt georganiseerd in samenwerking met het jaarlijkse Let’s Gro-festival.

Organisatie

Het organisatiecomité bestaat uit leden van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde en de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de RUG en van de Regional Science Association Nederland. Het comité wordt ondersteund door het ERSA Office (gevestigd te Brussel) en het Groningen Congres Bureau.

Meer informatie

Contact: Prof. J.P. (Paul) Elhorst, voorzitter van het lokaal organisatiecomité, of prof. J. (Jouke) van Dijk, president van de European Regional Science Association

• Congres European Regional Science Association: ‘Social Progress for Resilient Regions’
  • Datum: 29 augustus tot en met 1 september 2017