Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

EU stimuleert poolwetenschap

Arctisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen vertegenwoordigt Nederland in internationaal consortium
19 mei 2015
Het Arctisch gebied

Een nieuw initiatief om Europese wetenschappelijke en operationele resources in de poolgebieden beter te integreren wordt gefinancierd door het Horizon 2020-programma van de EU. In het vijfjarige EU-PolarNet-programma, dat 2 miljoen euro kost, werken 22 van de meest vooraanstaande multidisciplinaire onderzoeksinstellingen in Europa samen om een geïntegreerd Europees poolonderzoeksprogramma te ontwikkelen en op te leveren dat wordt ondersteund door toegang tot eersteklas operationele poolinfrastructuren. Het Arctisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen vertegenwoordigt Nederland in dit consortium. Bij EU-PolarNet worden vanaf het begin belanghebbenden betrokken om een reeks onderzoeksvoorstellen te creëren waarvan de wetenschappelijke resultaten direct relevant en nuttig zijn voor de Europese samenleving en economie.

Poolkwesties zijn in de afgelopen tien jaar steeds hoger op de politieke agenda komen te staan in Europa. Het feit dat regeringen hier inmiddels aanzienlijk in investeren is een duidelijk bewijs van het belang van poolonderzoek voor het formuleren van beleid, onder andere op het gebied van klimaatverandering, energiezekerheid, wereldwijde voedselzekerheid, innovatie en economische groei.

EU-PolarNet heeft tot doel een Integrated European Research Programme voor de Noordpool en Zuidpool op te zetten door een continue dialoog te creëren tussen beleidsmakers, toonaangevende bedrijven, lokale gemeenschappen en wetenschappers. Deze nalatenschap van EU-PolarNet zal in de toekomst worden beheerd door de European Polar Board, waarvan alle leden integraal bij het project zijn betrokken.

Nieuw centrum voor wetenschap en innovatie

Een cruciale rol voor EU-PolarNet is nauwe samenwerking met de Europese Commissie om ondersteuning en advies te bieden met betrekking tot alle kwesties die te maken hebben met de poolgebieden. Dr. Andrea Tilche, hoofd van de Climate Action and Earth Observation Unit binnen het Directoraat-generaal Onderzoek en Innovatie van de Europese Commissie, zegt:

‘De Europese Commissie is blij met deze nieuwe coördinatieactie die gemeenschappen op het gebied van poolwetenschap en andere belanghebbenden samenbrengt. Op deze manier wordt een nieuw “centrum” gecreëerd waar wetenschap en innovatie op het gebied van poolkwesties kunnen worden besproken met positieve gevolgen voor onze aarde en onze samenlevingen.’ Bekijk hier een presentatie van Karin Lochte, directeur van het Alfred Wegener Instituut.

Spannende tijd voor poolwetenschappen

EU-PolarNet wordt gecoördineerd door het Alfred Wegener Institute for Polar and Marine Research in Duitsland. Het Arctisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen vertegenwoordigt Nederland in dit consortium. Professor Peter Jordan zegt:

‘We zijn heel blij dat we deel mogen uitmaken van het EU-PolarNet. Het is altijd onze ambitie geweest om het hoge niveau van samenwerking in Europa en de rest van de wereld verder uit te breiden. Ons netwerk is het perfecte uitgangspunt om een toonaangevende internationale rol te spelen in het vormen van nieuwe partnerschappen tussen wetenschappelijke, zakelijke en beleidsvormende gemeenschappen.  De kennis en de ontdekkingen die we opdoen in de poolgebieden zijn van invloed op het dagelijks leven van iedereen.  Dit is een heel spannende tijd voor poolwetenschappen, zowel in Nederland als in Europa.’

EU-PolarNet is een coördinatieactie die wordt gefinancierd door Horizon 2020. Details over het programma en de deelnemers is te vinden op www.eu-polarnet.eu

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met prof. dr. Peter Jordan, directeur van het Arctisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen. Telefoon 050-3635954, email p.d.jordan@rug.nl

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:47