Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Twee miljoen euro voor onderzoek naar de genetische invloeden van voortplantingsgedrag

09 januari 2014

Hoogleraar sociologie Melinda Mills ontvangt een Consolidator Grant van twee miljoen euro van de European Research Council (ERC). Mills krijgt de prestigieuze subsidie voor haar onderzoeksvoorstel naar de genetische invloeden op voortplantingsgedrag en de interactie tussen genen en de omgeving.

Tot nu toe richtte sociaal-wetenschappelijk onderzoek zich vooral op verklaringen gebaseerd op sociale omgeving en liet de rol van genen grotendeels buiten beschouwing. Mills gaat zich met dit onderzoek juist wel richten op die genetische invloeden. De vooruitgang in de moleculaire genetica in de afgelopen twee decennia maakt het mogelijk om te onderzoeken of er een genetische component is van het voortplantingsgedrag zoals leeftijd van de eerste geboorte, het aantal kinderen en onvruchtbaarheid.

Vernieuwde onderzoeksmethode

Mills verwacht dat haar transdisciplinaire project, dat voortbouwt op haar eerdere studies, belangrijke nieuwe inzichten zal opleveren op het gebied van vruchtbaarheidsonderzoek, maar ook op diverse andere onderzoeksterreinen. Het toevoegen van genetische variabelen aan demografisch onderzoek is vernieuwend, aldus Mills. Voor haar onderzoek zal zij samenwerken met de afdeling Genetische epidemiologie van het UMCG. Het onderzoek duurt vijf jaar en levert werkt op aan 2 postdoc’s en 2 PhD’s.

ERC Consolidator Grants

De European Research Council kent drie grote individuele Europese onderzoekssubsidies: de Starting Grant, de Advanced Grant en de Consolidator Grant. Met de Consolidator Grant richt de ERC zich op de ondersteuning van talentvolle, excellente onderzoekers met 7 tot 12 jaar ervaring.

Melinda Mills

Melinda Mills (Canada, 1969) is hoogleraar Sociologie van de levensloop. Zij studeerde sociologie en demografie aan de universiteit van Alberta, Canada, waarna ze aan de RUG cum laude promoveerde. Mills werkte vervolgens aan universiteiten in Bielefeld (Duitsland) en Amsterdam. In 2006 keerde ze terug naar Groningen, als Rosalind Franklin Fellow. Haar onderzoek richt zich op de analyse van ongelijkheid en levensloop, en op de statistiekmethoden om deze processen te bestuderen. Daarvoor maakt zij gebruik van grootschalige gegevensbestanden van verschillende landen. Mills was onder meer een centrale onderzoeker van het prestigieuze GLOBALIFE-project en is hoofdredacteur van de European Sociological Review.

Laatst gewijzigd:19 februari 2021 14:43