Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nieuw, veilig en grootschalig toepasbaar vogelgriepvaccin voor kippen

18 november 2014

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen, het Universitair Medisch Centrum Groningen, het Centraal Veterinair Instituut in Lelystad en de Universiteit Utrecht zijn er in geslaagd een nieuw, verbeterd en veilig vaccin te ontwikkelen tegen de vogelgriep. Het middel is geschikt voor grootschalige vaccinatie van pluimvee.

Electronenmicroscopische opname van vaccin ingebed in inuline

Veilig

Het nieuwe onderzoek heeft geresulteerd in een vaccin dat alleen dode virusdeeltjes bevat en daardoor veilig is voor mensen. De dode virusdeeltjes zijn ingebouwd in een matrix van inuline (een inerte suiker) en het vaccin wordt geproduceerd in de vorm van een poeder waardoor het ook nog eens zeer stabiel is.

Geïnhaleerd

De vernevelde fijne poederdeeltjes kunnen geïnhaleerd worden door de kippen. In tegenstelling tot klassieke influenza vaccins hoeft nu dus niet elk individueel dier geïnjecteerd te worden en is grootschalige toediening (massa applicatie) mogelijk. In een vorige week verschenen publicatie in het toonaangevende tijdschrift Vaccine laten de onderzoekers zien dat het vaccin kippen beschermt tegen de vogelgriep (type H5N1)wanneer het via de luchtwegen wordt toegediend.

Toekomst

De nieuwe technologie maakt het mogelijk om in de toekomst zonder veiligheidsrisico’s grootschalig kippen te vaccineren en zodoende een nieuwe uitbraak van vogelgriep te voorkomen.

Meer informatie

- Referentie: Ben Peeters, Wouter F. Tonnis, Senthil Murugappan, Peter Rottier, Guus Koch, Henderik W. Frijlink, Anke Huckriede, Wouter L.J. Hinrichs. Pulmonary immunization of chickens using non-adjuvanted spray-freeze dried whole inactivated virus vaccine completely protects against highly pathogenic H5N1 avian influenza virus; Vaccine, Volume 32, Issue 48, 12 November 2014, Pages 6445-6450

- Contact: Prof. Erik Frijlink

Laatst gewijzigd:19 maart 2020 13:36