Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Infoversum podium voor publiekslezingen RUG-toppers

23 mei 2014

Het nieuwe Infoversum op het Ebbingeterrein in Groningen is het podium voor twee publiekslezingen van Top-wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen. Prof.dr. Ben Feringa en prof.dr. Eric Bergshoeff geven het publiek een inkijkje in de fascinerende wereld van hun vakgebied. Deze lezingen maken onderdeel uit van de vijf Top of the Profs-lezingen die zijn georganiseerd n.a.v. het project 400 dagen voor 400 vragen.

Hoewel het nieuwe theater officieel nog onder constructie is en pas medio juni opent, is het Infoversum exclusief voor deze RUG400-lezingen toegankelijk voor het publiek dat een entreekaart heeft bemachtigd. Het aantal plaatsen is beperkt, vol is vol.

Prof. dr. Ben Feringa

Ben Feringa over Nanotechnologie

Woensdag 28 mei 2014, 20.00-21.30 uur, Infoversum

De Kunst om Klein te Bouwen

Toen Richard Feynman in 1959 zijn inmiddels beroemde uitspraak deed ‘there is plenty of room at the bottom’, waren er weinigen die vermoedden dat deze ‘ruimte’ 40 jaar later een van de belangrijkste speelvelden van de natuurwetenschappen zou worden. Het betreft het ontwikkelen van functionele materialen en moleculaire systemen met dimensies van 1 – 100 nm ( 1 nanometer is 1 miljardste meter ). Recente vondsten uit de moleculaire biologie bieden een fascinerend inzicht in de structuur en functie van talloze ‘nanomachines’ in de levende natuur en een geweldige inspiratiebron om ‘klein te bouwen’. De uitdaging uit moleculaire bouwstenen met nanoprecisie de materialen van de toekomst te ontwikkelen brengt fysici, chemici en biologen bij elkaar. In deze voordracht wordt deze ‘bottom-up’ benadering in de moleculaire nanotechnologie geïllustreerd waarbij ontwerp, synthese en toepassing van moleculaire schakelingen en moleculaire motoren centraal staan.
Prof. dr. Eric Bergshoeff

Eric Bergshoeff over Relativiteitstheorie

Dinsdag 10 juni 2014, 20.00 - 21.30 uur, Infoversum

De Wondere Wereld van de Speciale Relativiteit

Kun je sneller gaan dan het licht? Heeft licht eigenlijk wel een snelheid en, zo ja, hoe groot is die snelheid dan? Hoe zit het nu precies met de tijd, loopt de tijd echt langzamer als je sneller beweegt?

Dit zijn allemaal vragen die beantwoord kunnen worden met de Speciale Relativiteitstheorie van Einstein. Eric Bergshoeff beschrijft in zijn lezing de wondere wereld van de Speciale Relativiteit en de rol van Einstein hierin voor buitenstaanders beschreven worden. Voorkennis is niet vereist!

400 dagen voor 400 vragen

Top of the Profs maakt deel uit van het project 400 dagen voor 400 vragen. Ter gelegenheid van haar 400ste verjaardag gaf de universiteit iedereen de kans vragen voor te leggen aan deskundigen bij de RUG. Ruim 400 vragen zijn er binnengekomen en al deze vragen worden beantwoord: lezingen en experimenten, kinderkenniscafés en kindercolleges, fietstochten en een familiedag.

Tijd, plaats en kaarten beide lezingen

20.00 - 21.30 uur

Infoversum, Ebbingekwartierterrein, hoek Bloemsingel-Vrydemalaan, Groningen

Kaarten zijn € 3,- en verkrijgbaar via www.rug400.nl en aan de zaal.

Laatst gewijzigd:30 januari 2024 08:45