Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

2.2 miljoen euro voor Gronings onderzoek naar astma en longherstel

02 juli 2014

Drie onderzoeksprojecten van het Groningen Research Institute of Asthma and COPD (GRIAC) zijn gehonoreerd met 2.2 miljoen euro subsidie van het Longfonds. Het gaat om onderzoek naar het ontstaan en de preventie van astma en naar longweefselherstel. De onderzoeken worden uitgevoerd door drie consortia van kennisinstellingen onder leiding van respectievelijk prof. dr. Gerard Koppelman en dr. Martijn Nawijn van het UMCG en dr. Reinoud Gosens van de Rijksuniversiteit Groningen. In GRIAC doen klinische en fundamentele onderzoekers van het UMCG en de Rijksuniversiteit Groningen, afkomstig uit verschillende disciplines, samen onderzoek naar diverse aspecten van astma en COPD.

Koppelman richt zich met zijn onderzoek op de omgevingsfactoren die invloed hebben op het ontstaan van astma. Dit gebeurt per levensfase, van baby en peuters tot schoolgaande kinderen en pubers, met als doel straks ook per levensfase specifieke preventie adviezen te kunnen geven. Hij onderzoekt hoe deze omgevingsfactoren het erfelijk materiaal beïnvloeden en zo astma veroorzaken. Koppelman werkt hierbij samen met de Universiteit Utrecht en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.

Nawijn richt zich in zijn onderzoek op het ontstaan van astma bij jonge kinderen. Hij onderzoekt in experimentele modellen hoe het komt dat door virale luchtweginfecties en allergische prikkels in gevoelige kinderen astma ontstaat, terwijl dit in andere kinderen niet gebeurt. Want als bekend is hoe astma precies ontstaat, kan pas een behandeling ontwikkeld worden die astma kan genezen. Nawijn werkt samen met de Universiteit Utrecht, het Vlaams Instituut van Biotechnologie en de Universiteit Gent.

Gosens en zijn team richten zich op de ‘WNT signaalroute’. Dat is een proces dat onder andere zorgt voor longontwikkeling in de baarmoeder en voor herstel na een longontsteking. Dit blijkt bij COPD patiënten niet goed meer te werken, waardoor de schade in hun longen niet herstelt. De onderzoekers willen dit proces reactiveren, zodat schade in longen toch herstelt. Gosens werkt samen met het Leids Universitair Medisch Centrum en Helmholtz Zentrum München.

De drie GRIAC-onderzoeksprojecten maken deel uit van in totaal vier door het Longfonds gehonoreerde onderzoeksprojecten. In totaal wil het Longfonds bijna drie miljoen euro investeren in onderzoek.

Het Longfonds (voorheen Astma Fonds) strijdt voor mensen met een longziekte en wil gezonde longen gezond houden. Want gezonde longen zijn van levensbelang. In Nederland zijn ruim een miljoen mensen met een longziekte, zoals astma, COPD of een zeldzame longziekte.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 02:21