Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Het publiek kiest voor duurzame zorg

30 september 2013

Het publiek wil dat de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) wetenschappelijk onderzoek doet naar duurzame zorg. Dat blijkt uit de uitslag van de stemronde die de RUG ter gelegenheid van haar 400-jarig bestaan in september heeft uitgevoerd. Met bijna 50% van de ongeveer 8.000 stemmen won duurzame zorg van de andere twee onderzoeksvoorstellen duurzame energie en duurzaam recht.

Onderzoeker Ronald Stolk is zeer verheugd over dit resultaat. ‘Geweldig’, zegt hij, ‘dit bewijst maar weer hoe goed een netwerk van vrijwilligers kan werken’. Ook de beide vragenstelsters Monique van der Linden en Karin van der Schee zijn blij verrast. Van der Schee heeft hard gelobbyd in haar netwerk van partnerorganisaties, die ook baat hebben bij dit onderzoek. En Monique van der Linden vindt het fantastisch: ‘Hier kunnen alle Nederlandse ouderen hun voordeel mee doen.’

Actief oud is goud

Het motto is: Oud worden is zilver, voor elkaar zorgen is goud! Mensen die actief blijven deelnemen aan de maatschappij, blijven langer gezond. Maar hoe houd je mensen actief, ook op latere leeftijd? En wat bepaalt of iemand vrijwilligerswerk wil doen? Wat moet dit voor een vrijwilliger opleveren? En hoe organiseert een instelling dit? Prof.dr. Ronald Stolk en zijn onderzoeksteam gaan op zoek naar de antwoorden.

Vragenstelsters

Karin van der Schee (l) en Monique van der Linden. Foto: Frank van der Veen

De winnende onderzoeksvraag is gebaseerd op twee vragen die in het kader van het ‘400 dagen voor 400 vragen’-project zijn ingediend. Monique van der Linden zag haar moeder vereenzamen en dacht: ‘Als ik heel oud word, wil ik er nog toe doen! Dat zie je toch ook in andere culturen?’ Karin van der Schee werkt in een welzijnsorganisatie en constateert dat hun werk steeds vaker op schouders van vrijwilligers komt. Zij vraagt zich af wat straks de rol van professionals en vrijwilligers in de zorg is.

Verjaardagscadeau en publiekssteun

Het gekozen onderzoek – de Gift for Infinity – staat tijdens allerlei onderdelen van het lustrum centraal. Onder andere tijdens een groots gelijknamig publieksevenement. Doel daarvan is geld in te zamelen voor de realisatie van het onderzoek. Publiek, overheden en bedrijven worden uitgenodigd het zelfgekozen onderzoek te steunen. Omdat ze de RUG een cadeau willen geven voor haar 400ste verjaardag, omdat ze het desbetreffende onderzoek belangrijk vinden of omdat ze de RUG een warm hart toedragen.

400 dagen voor 400 vragen

Ter gelegenheid van haar 400ste verjaardag geeft de universiteit iedereen de kans om een vraag, probleem of goed idee voor te leggen aan een deskundige bij de RUG. Iedere vraag mag, elk onderwerp kan. Het project ‘400 dagen voor 400 vragen’ loopt nog steeds door. Nieuwe vragen blijven welkom en worden tot aan de lustrummaand behandeld. Meer informatie staat op www.rug400.nl.

Publieksactiviteit over recht en energie

Zorg won met 3948 stemmen (49%), Recht eindigde als tweede met 2469 stemmen (31%) en Energie eindigde met 1566 stemmen (19%) als derde. Recht en Energie hebben de helft van de stemmen gekregen, worden door het publiek ook belangrijk gevonden en zullen dus zeker aandacht krijgen. Deze beide onderzoeksvragen zullen dan ook het onderwerp zijn van een lezing, debat, publieksacademie of een andersoortige publieksactiviteit tijdens de viering van het 400-jarig bestaan van de RUG.

Laatst gewijzigd:21 juni 2022 06:20