Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Genoeg houvast in bovenkaak voor klikgebit op vier implantaten in plaats van zes

18 april 2013
Vier implantaten

Voor een kunstgebit op implantaten in de bovenkaak, ook wel klikgebit genoemd, is het voldoende om vier implantaten in te brengen, in plaats van de gebruikelijke zes. UMCG-tandarts en implantoloog Wim Slot trekt deze conclusie op grond van de medische voordelen die hij vaststelde bij patiënten die vier implantaten kregen: de behandeling kost minder tijd, is goedkoper en de na bezwaren voor de patiënt zijn veelal geringer. Ook zijn patiënten erg tevreden over het resultaat van de behandeling. Slot promoveert op 22 april 2013 aan de Rijksuniversiteit Groningen.

“De keuze voor zes implantaten is indertijd op pragmatische gronden gemaakt. We hebben nu wetenschappelijk onderbouwd dat een klikgebit op 4 implantaten net zo goed is,” licht Slot toe. Hij verwacht dat andere ziekenhuizen ook zullen overstappen op het inbrengen van minder implantaten.

Onder- en bovenkaak

In Nederland heeft 50% van de mensen ouder dan 50 jaar heeft een kunstgebit. De meeste mensen met een kunstgebit hebben dit zowel in de onder- als in de bovenkaak. Bekend is dat de onderkaak sneller slinkt dan de bovenkaak, waardoor de prothese kan gaan ‘zweven’. Om dit te voorkomen krijgt inmiddels zo’n 90% van de mensen in de onderkaak al een klikgebit. Een klikgebit in de bovenkaak is veel minder gebruikelijk en wordt door ongeveer 5% van de mensen gebruikt. Slot ziet bij patiënten een toenemende vraag naar klikgebitten voor de bovenkaak. De zorgverzekeraar moet hiervoor toestemming geven.

Voordelen

Slot stelde vast dat er medisch gezien voordelen zijn om vier implantaten te plaatsen. Er hoeft minder ver in de mond geopereerd te worden, er is iets meer ruimte tussen de implantaten en de kans dat een implantaat niet goed hecht in de bovenkaak is heel klein. “Een veel gebruikt argument voor zes implantaten is de kans dat er eentje verloren gaat. Als je maar vier implantaten hebt, dan is verlies van een implantaat niet wenselijk,” aldus Slot. Hij stelt echter dat dit maar zo zelden voorkomt, dat het argument nauwelijks weegt ten opzichte van de voordelen van de minder zware ingreep bij vier implantaten.

Prothese

De kaakchirurg is verantwoordelijk voor de plaatsing van de implantaten, en de tandarts maakt in samenwerking met de tandtechnicus de prothese. Volgens Slot is het maken van een klikgebit voor zes implantaten lastiger dan eentje voor vier. Hij vindt dat er weinig overleg is tussen beide beroepsgroepen waardoor er weinig gezocht is naar verbeterde procedures. In het UMCG worden inmiddels bij alle patiënten vier implantaten ingebracht in plaats van zes. Slot verwacht dat meer ziekenhuizen hun beleid zullen veranderen.

Curriculum Vitae

Wim Slot (Coevorden, 1960) is als tandarts/implantoloog werkzaam bij het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde (CTM) van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Hij voerde zijn onderzoek uit bij het Kolff Instituut in het kader van de onderzoekslijn Maintaining Oral Health and Oral Function. Slot promoveert bij prof.dr. H.J.A. Meijer, prof.dr. G.M. Raghoebar en prof.dr. A. Vissink. De titel van zijn proefschrift is “Implant-supported maxillary overdentures.”

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de persvoorlichters van het UMCG, bereikbaar op telefoonnummer (050) 361 22 00.

Laatst gewijzigd:06 september 2021 11:54