Acht ton voor onderzoek naar digitalisering van het nieuws
Het Centre for Media and Journalism Studies van de Rijksuniversiteit Groningen en de leerstoelgroep Journalistiek van de Vrije Universiteit Amsterdam krijgen samen 790.000 euro voor onderzoek naar hoe journalisten hun informatie optimaal kunnen aanbieden nu de nieuwsgewoonten van het publiek veranderen. In het onderzoek zullen ze samenwerken met kranten van De Persgroep, de Noordelijke Dagblad Combinatie en programma’s van NOS Nieuws, Nieuwsuur, EénVandaag, Buitenhof, EO en NCRV. Het bedrag komt uit het topsectorprogramma Creatieve Industrie van NWO en van de deelnemende media.
Het snel groeiende gebruik van social media en mobiele apparatuur vraagt om een nieuwe afstemming van de journalistieke inhoud. Het gaat bijvoorbeeld om de vraag of een krantenlezer dezelfde eisen stelt aan een webapplicatie als aan een papieren versie. Facebook en Twitter lenen zich goed voor het toegankelijker maken van journalistiek, maar hoe kunnen journalisten deze platforms inzetten om de kwaliteit van nieuws te optimaliseren? Hanteren nieuwsgebruikers één maatstaf voor journalistieke kwaliteit of zijn er verschillende maatstaven verbonden met platform, merk of moment?
Voor iemand, die de werkdag begint met het ophalen van NOS Nieuws via ‘uitzending gemist’ heeft nieuws een andere functie dan voor iemand die de dag begint met het opslaan van de krant. En een derde, die het nieuws checkt op een app en een merkwaardig verhaal deelt via Facebook, geeft er weer andere betekenis aan.
Samenwerking
Hoogleraar Marcel Broersma, onderzoeker Chris Peters (beiden RUG) en prof. Irene Costera Meijer (VU) werken in het onderzoek nauw samen met mediaorganisaties. Er worden nieuwe methoden toegepast om te onderzoeken hoe nieuwsmedia worden gebruikt in het dagelijks leven. Afhankelijk van tijd, plaats, situatie, moment op de dag, het gebruikte apparaat, platform of medium verschilt het gebruik.
Uniek aan het onderzoek The New News Consumer: User-Based Innovation to Meet Paradigmatic Change in News Use and Media Habits is dat wetenschappers en redacties samen de betekenis van digitalisering voor veranderend nieuws- en informatiegebruik onderzoeken. Op basis van deze kennis kunnen nieuwe producten, vertelstrategieën en formats worden ontwikkeld die èn kwalitatief goed zijn èn aansluiten op de veranderende behoeftes. Vragen uit de journalistieke praktijk zijn daarbij leidend. Bovendien wordt voortdurend bekeken in hoeverre nieuwe nieuwsplatforms, gebruiksmogelijkheden en gebruiksgewoonten kunnen worden meegenomen in het onderzoek. Elk half jaar brengen de onderzoekers verslag uit, dus de uitkomsten zijn direct in de praktijk toe te passen.
Aanbod afstemmen
Met de uitkomsten kunnen journalisten en marketeers het aanbod beter afstemmen op de voorkeuren en waardeperceptie van verschillende groepen: wie wil welk nieuws, wanneer, waar en waarom en tegen welke prijs? Zij krijgen meer inzicht in de aanschaf- en inschakelmomenten van nieuwsconsumenten. Wanneer besluiten ze om het nieuws wel of niet te lezen/bekijken/checken. Ze kunnen de huidige journalistieke routines zo nodig aanpassen, nieuwe nieuwsgenres en manieren van storytelling ontwikkelen en die (internationaal) doorverkopen zoals BBC en The Guardian ook doen.
Meer informatie:
- Irene Costera Meijer, 020-598 2858, icostera.meijer vu.nl
- Marcel Broersma
Laatst gewijzigd: | 22 november 2021 15:39 |
Meer nieuws
-
13 mei 2025
Europese veiligheid: kans en bedreiging voor de democratie
Hoe sterk is onze democratie? Wat er nu op het wereldtoneel gebeurt, is daarvoor bepalend, betoogt Pieter de Wilde, hoogleraar Europese Politiek & Maatschappij aan de Rijksuniversiteit Groningen.
-
08 mei 2025
Prof. dr. Petra Hendriks verkozen tot lid Academia Europaea
Prof. dr. Petra Hendriks, hoogleraar Semantiek en Cognitie aan de Faculteit der Letteren en directeur van het Center for Language and Cognition Groningen (CLCG), is verkozen tot lid van de prestigieuze Academia Europaea.
-
01 mei 2025
AI en vrijheid van meningsuiting
Zaterdag 3 mei is de Internationale Dag van de Persvrijheid. Een dag om ons bewust te zijn van het belang van persvrijheid en van onze plicht om die vrijheid van meningsuiting te respecteren en te beschermen. Die bewustwording is geen overbodige luxe...