Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Galectins, (re)myelination and multiple sclerosis pathology

28 maart 2012

Promotie: mw. M. Stancic, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Galectins, (re)myelination and multiple sclerosis pathology

Promotor(s): prof.dr. D. Hoekstra

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuw aangrijpingspunt voor MS-therapie

Multiple sclerose (MS) is een aandoening van het centraal zenuwstelsel, waarbij de isolerende laag die om zenuwvezels zit wordt aangetast. Hierdoor kunnen onder andere verlammingsverschijnselen ontstaan. Oligodendrocyten zijn de cellen die verantwoordelijk zijn voor het herstel van de isolerende laag myeline rond zenuwvezels.

Promovenda Mirjana Stancic onderzocht hoe voorlopercellen van oligodendrocyten gedurende de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel uitrijpen tot volwassen myeline-vormende oligodendrocyten. Uit haar onderzoek blijkt dat zogeheten galectines (eiwitten die binden aan β-galactoside bevattende eiwitten en lipiden) een belangrijke rol spelen tijdens de uitrijping van oligodendrocyten en in MS-laesies. Verder blijken galectines het gedrag van gliacellen te beïnvloeden, die ook een belangrijke rol spelen bij het herstel na hersenschade. Ten slotte vond Stancic een verhoogde aanwezigheid van een aantal galectines in MS-laesies, wat een rol in de pathologie suggereert. Galectines, zo stelt de promovenda vast, lijken veelbelovende doeleiwitten voor de ontwikkeling van therapieën voor de behandeling van MS.

Mirjana Stancic (Servië, 1981) studeerde moleculaire biologie te Belgrado. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Celbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool BCN. Stancic werkt inmiddels als onderzoeker in het universitair ziekenhuis van Zürich, Zwitserland.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:59