Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

GreenMindAward voor duurzame Bernoulliborg

30 november 2012

Tuan Anh Nguyen en Faris Nizamic, twee promovendi van de onderzoeksgroep Distributed Systems, hebben de eerste prijs gewonnen bij de verkiezing van de GreenMindAward. Ze wonnen de prijs met een plan om van de Bernoulliborg op het gebied van afvalverwerking en energie- en waterverbruik een uiterst duurzaam gebouw te maken.

Het plan rust op eenvoudige, goed uitvoerbare ideeën zoals het plaatsen van waterstops op alle kranen, een zuinige wc-spoeling en waarschuwingen om het energieverbruik van de pc in de gaten houden. Daarmee kan het waterverbruik met 45 procent worden teruggebracht en het energieverbruik met bijna acht procent.

Met het in de wacht slepen van de GreenMindAward krijgen de twee promovendi de garantie dat hun plan als onderdeel van de viering van het 400-jarig bestaan van de universiteit ook echt zal worden uitgevoerd.

Maar ook de ideeën die op de tweede en derde plaats eindigden waren zo goed dat de universiteit ze gaat uitvoeren.

De tweede prijs ging naar de honoursstudenten Johannes Wilbertz en Chamon Suresh Gopal met een systeem voor zonnepanelen om het douchewater in het ACLO-sportcomplex te verwarmen. Hoogleraar fotofysica Maria Antoinetta Loi mocht de derde prijs in ontvangst nemen voor haar solar umbrella, een parasol met plastic zonnecellen, waarop je je laptop kan aansluiten als je op een zonnige dag op het terras wilt werken.

Voor het realiseren van de eerste prijs had de universiteit 100.000 euro gereserveerd, maar dat bedrag is verdubbeld, zei collegelid Jan de Jeu bij de uitreiking van de prijzen. Voor de uitvoering van de tweede prijs komt nu ook 100.000 euro beschikbaar. Voor het fabriceren van de solar umbrella stelt de universiteit 4.000 euro beschikbaar.

Zie ook de uitzending van Unifocus over groene ideeën aan de RUG

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:52