Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Braziliaanse Science without Borders subsidie voor twee onderzoeksgroepen

07 juni 2012

De Braziliaanse overheid geeft twee onderzoeksgroepen van de Rijksuniversiteit Groningen en het Universitair Medisch Centrum Groningen een subsidie om de samenwerking met collega’s van de Universidade de São Paulo (USP) uit te breiden. Een beurs is voor prof. dr. ir. Paris Avgeriou van het Johann Bernoulli Institute for Mathematics and Computer Science; de andere is bestemd voor prof. dr. Truuske de Bock en prof. dr. Marian Mourits voor een onderzoeksproject in epidemiologische/gynaecologische oncologie.

De subsidies maken deel uit van het groots opgezette beurzenprogramma Science without Borders. De Braziliaanse overheid startte dit programma in 2011 met de bedoeling internationale samenwerking op wetenschappelijk gebied te stimuleren en kennis te importeren naar Brazilië. In drie jaar zullen 75.000 tot 100.000 beurzen verstrekt worden aan Braziliaanse studenten om een deel van hun studie te doen aan buitenlandse instellingen. Andere onderdelen van het programma zijn bestemd voor postdoctorale en stafmobiliteit.

Avgeriou en De Bock/Mourits krijgen financiering om de komende drie jaar één tot drie maanden per jaar in São Paulo door te brengen. Ze ontvangen vergoedingen voor reiskosten en levensonderhoud en krijgen een beurs om het onderzoek te bekostigen. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van extra financiering binnen Science without Borders om promovendi en post-docs aan te stellen.

Avgeriou  is hoofd van de afdeling Software Engineering and Architecture. Hij zal samenwerken met de groep van prof. dr. José Carlos Maldonado van het Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação bij Universidade São Paulo (USP).

Het onderzoek van De Bock en Mourits richt zich op vrouwen met een familiale of genetische aanleg om borst- en eierstokkanker te ontwikkelen. Samen met hun collega’s bij USP zullen zij een kosteneffectieve methode ontwikkelen om Braziliaanse vrouwen te testen op genetische mutaties zoals BRCA1 en BRCA2. De coördinator aan de kant van USP is prof. dr. Roger Chammas.

Meer informatie:  Joyce Fongers, Coordinator for Latin America, Office for International Relations.

Lees ook de testimonial van Prof. dr. ir. Paris Avgeriou over zijn samenwerking met de Universidade de São Paulo (USP).

Laatst gewijzigd:02 september 2021 13:32