Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Compositional analysis and control of dynamical systems

11 maart 2011

Promotie: dhr. F.J. Kerber, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Compositional analysis and control of dynamical systems

Promotor(s): prof.dr. A.J. van der Schaft

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Compositionele analyse-technieken

Compositionele analyse-technieken worden vaak gebruik om grote computerprogramma's op correctheid te controleren. Het sleutelprobleem daarbij is de complexiteit die veroorzaakt wordt doordat deelprocessen die gelijktijdig lopen, elkaar wederzijds kunnen beïnvloeden. Compositioneel redeneren vereenvoudigt een probleemstelling voor het gehele systeem door splitsing in meerdere deelproblemen. Het doel van het proefschrift van Florian Kerber is om compositionele methodes die afkomstig zijn uit de theoretische informatica, bruikbaar te maken voor de analyse van dynamische systemen uit de regel- en systeemtheorie.

Het onderzoek van Kerber is gericht op redeneermethodes die op (bi)simulaties zijn gebaseerd. Een belangrijk resultaat is dat circulair 'assume-guarantee' redeneren logisch correct en compleet is voor feedbackinterconnecties van lineaire tijd-continue systemen. Bovendien leidt het gebruik van compositionele technieken in de regeltheorie tot nieuwe inzichten onder meer op het gebied van passiviteit en gedecentraliseerde regeling.

Florian Kerber (Duitsland, 1981) studeerde natuurwetenschappen aan de universiteit van Stuttgart en het Georgia Institute of Technology. Het onderzoek werd uitgevoerd het Johan Bernoulli Institute for Mathematics and Computer Science van de RUG en gefinancierd door NWO.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:10