Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

31 maart 2011

Promotie: dhr. W. van Diggelen, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Changing face-to-face communication: collaborative tools to support small-group discussions in the classroom

Promotor(s): prof.dr. H.G. Sol

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Verbetering leerproces dankzij innovatieve ICT-toepassingen

ICT is niet alleen geschikt om allerlei informatiebronnen toegankelijk te maken, zoals in het geval van online-leeromgevingen. Maar innovatieve ICT-toepassingen kunnen ook worden ingezet om de communicatie en het leren doelbewust te veranderen. Dit biedt nieuwe openingen om bestaande leersituaties - zoals het leren in het klaslokaal - te verbeteren. Wouter van Diggelen onderzocht twee samenwerkingstools die deel uitmaken van een digitale leeromgeving. Beide richten zich specifiek op face-to-face situaties, waar studenten direct met elkaar communiceren en bieden de studenten een alternatief medium om te discussiëren. Kenmerkend voor de digitale ondersteuning is dat studenten niet alleen mondeling communiceren, maar ook via de computer.

Het onderzoek laat zien dat de digitale leeromgeving het gedrag op meer manieren verandert. Studenten kunnen binnen de digitale leeromgeving hun gedachten direct verwoorden zonder gestoord te worden door (soms dominante) anderen. Ook biedt de digitale leeromgeving de studenten meer cognitieve vrijheid. Zij zijn beter in staat om hun eigen gedachtelijn te volgen. Studenten zijn daardoor beter in staat om kennis te delen en deze kennis verder uit te diepen. Het onderzoek heeft een innovatief software-systeem opgeleverd dat groepen ondersteunt tijdens het voeren van discussies. Deze software - CoFFEE genaamd - heeft de IBM Innovation Award gewonnen. De software is vrij beschikbaar en kan gedownload worden via de website.

Wouter van Diggelen (Wijk en Aalburg, 1964) studeerde psychologie aan de Universiteit van Tilburg. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:10