Leerlingen leren meer Frans
Steeds meer middelbare scholen stappen voor de lessen Frans over op AIM, een nieuwe communicatieve methode. De Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie van de Rijksuniversiteit Groningen onderzocht de effectiviteit van deze methode op het H.N. Werkman College in Groningen. De resultaten zijn positief, zo blijkt uit het onderzoeksrapport.
Bij de Canadese methode AIM wordt vanaf het begin in de klas uitsluitend Frans gesproken, voor het begrip ondersteund met gebaren. Dit heeft als effect dat leerlingen veel Frans horen en gewend raken aan het idee om zelf Frans te spreken. Pas later wordt lezen en schrijven geïntroduceerd. Daarnaast is er in de methode veel aandacht voor theater om de motivatie te verhogen en leerlingen actief te betrekken.
Deze duidelijk andere aanpak kan ook leiden tot onzekerheid bij docenten, leerlingen en ouders. Daarom werd er onderzocht wat de resultaten van AIM zijn op het taalniveau.
Spreken en schrijven
In het onderzoek werd gekeken naar de effecten op de spreekvaardigheid aan het eind van het eerste schooljaar en naar de ontwikkeling van schrijfvaardigheid in de laatste drie maanden. Twee AIM-klassen werden vergeleken met twee brugklassen die les krijgen met een traditionele methode.
Communicatieve houding
De leerlingen die les krijgen volgens de AIM-methode vallen op in hun communicatieve houding, ze durven meer Frans te spreken, begrijpen meer en hebben een betere woordenschat. Maar ook de schrijfvaardigheid profiteert van deze methode. De leerlingen beginnen pas laat met schrijven, maar toch bevatten hun teksten al snel complexere constructies, meer variatie in woordgebruik en uiteindelijk meer natuurlijke taal. Alleen het aantal spelfouten ligt vooral in het begin wel veel hoger.
Het H.N. Werkman College is in 2009 gestart met het gefaseerd invoeren van de methode. De school is blij met de resultaten en zal de invoering vervolgen. Om ook een kritische vinger aan de pols te houden, wordt de samenwerking tussen Rijksuniversiteit Groningen en H.N.Werkman College voortgezet.
Noot voor de pers
Contact: Saskia Visser, Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie, tel.: 050-363 5271, e-mail: s.j.visser rug.nl
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:55 |
Meer nieuws
-
13 mei 2025
Europese veiligheid: kans en bedreiging voor de democratie
Hoe sterk is onze democratie? Wat er nu op het wereldtoneel gebeurt, is daarvoor bepalend, betoogt Pieter de Wilde, hoogleraar Europese Politiek & Maatschappij aan de Rijksuniversiteit Groningen.
-
08 mei 2025
Prof. dr. Petra Hendriks verkozen tot lid Academia Europaea
Prof. dr. Petra Hendriks, hoogleraar Semantiek en Cognitie aan de Faculteit der Letteren en directeur van het Center for Language and Cognition Groningen (CLCG), is verkozen tot lid van de prestigieuze Academia Europaea.
-
01 mei 2025
AI en vrijheid van meningsuiting
Zaterdag 3 mei is de Internationale Dag van de Persvrijheid. Een dag om ons bewust te zijn van het belang van persvrijheid en van onze plicht om die vrijheid van meningsuiting te respecteren en te beschermen. Die bewustwording is geen overbodige luxe...